Adana Kız Lisesi sınavı 11.Sınıf kategorisinin Türk Dili ve Edebiyatı alt kategorisinin, 1 dönemine ait. Bu sınav Orta derecede zorluktadır. Toplamda 25 sorudan oluşmaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi sanatçıları için söylenemez?
A) “Sanat için sanat” ilkesine bağlıdırlar.
B) Aruz ölçüsünü kullandılar.
C) Toplumsal temalara sırt çevirdiler.
D) Edebiyat amaç değil araçtır.
E) Anjanbuman tekniğini kullanmışlardır.
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi şiir anlayışına uygun eserler vermiştir?
A) Ziya Gökalp B) Ahmet Haşim
C) Yahya Kemal D) Tevfik Fikret
E) Cenap Şahabettin
20.yy.ın “Hafız”ı unvanını almıştır. Çağdaş Azerbaycan ve İran edebiyatlarının en güçlü şairidir. “Heyder Baba’ya Selâm” onun en ünlü şiiridir. Türkçe ve Farsça eserler yazmştır.
Yukarıda özellikleri verilen Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiirinin temsilcisi kimdir?
A) Bahtiyar Vahapzade B) Hüseyin Şehriyar
C) Ali Tebrizi D) Andelip Karacadağ
E) Bulut Karaçollu
Aşağıdakilerden hangisi makalenin özelliklerinden değildir?
A) Konu sınırlaması yoktur.
B) Gazete çevresinde gelişen öğretici metinlerdendir.
C) Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir.
D) Bilimsel kavramlara ve terimlere yer verilir.
E) Kanıt ve belgelere dayalıdır.
Edebiyatımızdaki ilk makale aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan
B) Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi
C) Edebiyat ve Hukuk
D) Zemzeme
E) Şiir ve İnşa
Münazara ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bir düşüncenin olumlu ve olumsuz yönleri iki grup tarafından tartışılır.
B) Düşünceleri açık ve anlaşılır söylemek esastır.
C) Jüri, konuşmalar yapıldıktan sonra nesnel bir değerlendirme yapar.
D) Konuşmacı sayısı en fazla 3 kişidir.
E) Savunulan düşünceyi kanıtlama ve tartışmadan galip çıkma amaçlanır.
Aşağıdakilerden hangisi bilimsel metinlerin özelliklerinden değildir?
A) Belirli bir teze dayanır.
B) Kurmacaya dayalı metinlerdir.
C) Araştırma sonuçlarından faydalanır.
D) Anlatılanlar nesnel özellikler gösterir.
E) Çeşitli kaynaklardan yararlanılır.
( )İhtiyar adam ( ) başı iki elinin arasında çömeldi ( ) sanki dünyası başına yıkılmıştı ( ) ( ) dedi adam ( )
Yukarıda verilen yay ayraçlara ( )sırasıyla hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (“) (,) (,) (!) (”) (.) B) (“) (-) (-) (.) (”) (.)
C) (-) (-) (;) (.) (-) (.) D) (“) (,) (;) (.) (”) (.)
E) (“) (;) (,) (.) (”) (…)
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem vurgulanmıştır?
A) Zilin sesi gelmiyordu kulağıma bugün.
B) Zilin sesi bugün kulağıma gelmiyordu.
C) Bugün gelmiyordu zilin sesi kulağıma.
D) Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün.
E) Kulağıma zilin sesi bugün gelmiyordu.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde nesne kullanılmamıştır?
A) En neşeli yağmurdur nisan yağmuru.
B) Yaz yağmuru beni her zaman etkilemiştir.
C) Kapının ardına kadar açık olduğunu söyledi.
D) Güpegündüz düş görüyorum yine.
E) O, neden buraya geldiğimi bilmiyor
Gülün tam ortasında ağlıyorum, her akşam sokak ortasında öldükçe.
Yukarıdaki cümlenin öge sıralaması hangisinde doğru verilmiştir?
A) Özne - yüklem - nesne - zarf tümleci
B) Dolaylı tümleç- yüklem- zarf tümleci
C) Dolaylı tümleç - yüklem - zarf tümleci-nesne
D) Yüklem - zarf tümleci
E) Yüklem - zarf tümleci - zarf tümleci
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A) Çocuğun yanı başımızda olmadığını yeni farkettim.
B) Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı.
C) Haftasonu seninle İstanbul Boğazı’nı gezelim.
D) Yurtdışı gezisini yarıda bırakıp da gelmiş.
E) 15.00’da parka gideceğimizi söyledi teyzem.
Tanzimat I. Dönem şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu dönem sanatçıları konuşma diliyle yazmak istemişler ama bunda pek başarılı olamamışlardır.
B) Biçim olarak “eski”ye bağlı kalınmış, şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır.
C) Genelde aruz ölçüsü kullanılmış, hece ölçüsü sınırlı kalmıştır.
D) Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır.
E) Bu dönem şiirinin Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkisi vardır.
Ben bir Türk’üm; dinim, cinsim uludur;
Sinem, özüm ateş ile doludur
İnsan olan vatanının kuludur.
Türk evladı evde durmaz, giderim.
Dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
A) Halk şiiri geleneğini yansıtmaktadır.
B) 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
C) Saf şiir özelliklerini taşır.
D) Ahengi sağlamak için redif ve kafiyelerden yararlanılmıştır.
E) Millî bilinç uyandırılmaya çalışılmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünün şiirinin özelliklerinden değildir?
A) Fransız şiirini örnek almışlardır.
B) Kafiyenin kulağa hitap etmesi ilkesini benimsemişlerdir.
C) Şiirde konu bütünlüğünü sağlamışlardır.
D) Metafizik ve sosyal konulara geniş yer vermişlerdir
E) Oldukça süslü ve ağır bir dil kullanmışlardır.
Mehmet Akif Ersoy’la ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Halkın değerlerini ve yaşam tarzını yansıtan manzumeler yazmıştır.
B) Dini lirizm, şiirlerinde en önemli ve canlı motifler olarak yer alır.
C) Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
D) Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır.
E) Toplum için sanat ilkesine bağlıdır.
Aşağıdakilerden hangisi Fecriati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebî topluluktur.
B) İlk edebî beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır.
Biz Türk Han'ın beş oğluyuz,
Gök Tanrı'nın öz kuluyuz,
Beş bin yıllık bir orduyuz,
Turan yurdu durağımız!
Bu şiir şekil ve içerik özellikleri dikkate alındığında hangi sanatçıya ait olduğu söylenebilir?
A) Yahya Kemal Beyatlı B) Namık Kemal
C) Ziya Gökalp D) Ahmet Haşim
E) Tevfik Fikret
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi’nde saf şiir anlayışıyla yazılan şiirlerin özelliklerinden biri değildir?
A) Sözcüklerin ses, ahenk özelliklerine önem verilmiştir.
B) Sanatsal değeri ön planda olan bireysel temalı şiirlerdir.
C) Mecaz ve imgelerle yüklüdür.
D) Didaktik yanı ağır basan şiirlerdir.
E) Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Beyatlı bu anlayışla şiir yazmışlardır.
Sular sarardı... Yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta...
Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller,
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller,
Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer?
Ahmet Haşim'in “Merdiven” şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir.
B) Betimleyici ögelere başvurulmuştur.
C) İmgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmıştır.
D) Sembolizm etkisiyle oluşturulmuştur.
E) Saf şiir anlayışıyla yazılmıştır.
Aşağıdaki eser-sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Tahrib-i Harabat-Namık Kemal
B) Ey Türk Uyan-Ziya Gökalp
C) Demdeme-Muallim Naci
D) Rübâb-ı Şikeste-Tevfik Fikret
E) Piyale-Ahmet Haşim
Ahmet Haşim, Mehmet Akif Ersoy ve Cenap Şahabettin’in ortak özelliği hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A) Aynı topluluğa bağlı olmaları
B) Toplumsal temaları işlemeleri
C) Tüm şiirlerini aruzla yazmaları
D) Didaktik yanı ağır basan şiirler yazmaları
E) Saf şiir anlayışıyla eser vermeleri
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz?
A) Bireysellik B) Kulak için kafiye
C) Mensur şiir D) Memleket edebiyatı
E) Anjanbuman
Cenap Şahabettin’e göre Türk nesrinin en büyük kusuru monotonluktur ( ) Cenap, güzel nesirde iki temel şart bulur ( ) monotonluktan kurtulma ve durmadan değişme ( ) Böylece o ( ) şiirle nesrin mekanizmalarını da ayırır. Ona göre şiirde musikiyi temin eden aynı ses ( ) kelime, fiil kiplerinin tekrarı, nesirde aksine monotonluk ve bıkkınlık yaratır.
Parçada yay ayraçla gösterilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
A) (:) (;) (.) (,) (,) B) (.) (;)(...) (;) (,)
C) (.) (:) (.) (,) (,) D) (.) (;) (.) (;) (,)
E) (:) (:) (.) (,) (;)
Oldum olası sevmişimdir vapur yolculuğunu( ) Bu sabah da 9( )15 Beşiktaş ( )Kadıköy vapurundaydım. Yanımda bir genç ( ) Elinde telefon ( ) kulağında kulaklıkla kendinden geçmiş vaziyette bambaşka bir evrende bambaşka bir hayat yaşıyor gibiydi.
Parçada yay ayraçla belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri gelmelidir?
A) (…) (:) (-) (,) (,) B) (.) (:) (,) (,) (;)
C) (.) (.) (-) (…) (,) D) (…) (.) (/) (…) (;)
E) (.) (:) (-) (…) (,)
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi sanatçıları için söylenemez?
A) “Sanat için sanat” ilkesine bağlıdırlar.
B) Aruz ölçüsünü kullandılar.
C) Toplumsal temalara sırt çevirdiler.
D) Edebiyat amaç değil araçtır.
E) Anjanbuman tekniğini kullanmışlardır.
Bu sorunun cevap anahtarı D şıkkı olan "Edebiyat amaç değil araçtır" olarak doğru cevap olacaktır. Servetifünun Dönemi sanatçıları, "Sanat için sanat" ilkesine bağlıdırlar ve edebiyatı amaç olarak değil araç olarak görüyorlardı. Aruz ölçüsünü kullandıkları doğrudur. Toplumsal temalara sırt çevirmek yerine, dönem sanatçıları genellikle bireysel duyguları ve lirik konuları işlemeyi tercih etmişlerdir. Ancak, D şıkkında ifade edilen "Edebiyat amaç değil araçtır" ifadesi Servetifünun Dönemi sanatçıları için yanlıştır, çünkü Servetifünun Dönemi sanatçıları için edebiyat hem amaç hem de araç olarak değerlendirilmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi şiir anlayışına uygun eserler vermiştir?
A) Ziya Gökalp B) Ahmet Haşim
C) Yahya Kemal D) Tevfik Fikret
E) Cenap Şahabettin
Bu sorunun cevap anahtarı A seçeneği olan "Ziya Gökalp"tir. Ziya Gökalp, Milli Edebiyat Dönemi'nde şiir anlayışına uygun eserler vermiştir. Milli edebiyatın temel değerlerine bağlı kalarak milli kültürü, milli tarihi ve milli duyguları işleyen şiirler yazmıştır. Milli bir dil anlayışını benimseyerek sade bir Türkçeyle eserler vermiş ve toplum için sanat anlayışını savunmuştur.
20.yy.ın “Hafız”ı unvanını almıştır. Çağdaş Azerbaycan ve İran edebiyatlarının en güçlü şairidir. “Heyder Baba’ya Selâm” onun en ünlü şiiridir. Türkçe ve Farsça eserler yazmştır.
Yukarıda özellikleri verilen Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiirinin temsilcisi kimdir?
A) Bahtiyar Vahapzade B) Hüseyin Şehriyar
C) Ali Tebrizi D) Andelip Karacadağ
E) Bulut Karaçollu
Bu sorunun cevap anahtarı B şıkkı olan "Hüseyin Şehriyar" olarak doğru cevap olacaktır. Verilen özelliklere göre, "20.yy.ın 'Hafız'ı unvanını almıştır. Çağdaş Azerbaycan ve İran edebiyatlarının en güçlü şairidir. 'Heyder Baba’ya Selâm' onun en ünlü şiiridir. Türkçe ve Farsça eserler yazmıştır." Bu özelliklere sahip olan şair, Hüseyin Şehriyar'dır.
Aşağıdakilerden hangisi makalenin özelliklerinden değildir?
A) Konu sınırlaması yoktur.
B) Gazete çevresinde gelişen öğretici metinlerdendir.
C) Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir.
D) Bilimsel kavramlara ve terimlere yer verilir.
E) Kanıt ve belgelere dayalıdır.
Bu sorunun cevap anahtarı C seçeneği olan "Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir" değildir. Makalelerde genellikle mecaz anlamlara değil, daha çok gerçek ve somut anlamlara yer verilir. Makaleler, belirli bir konuyu ele alarak analitik ve bilimsel bir yaklaşımla açıklamaya çalışır. Bilimsel kavramlara, terimlere ve kanıtlara dayalıdır. Makalelerde genellikle somut verilere ve güçlü bir mantığa dayanarak bilgi sunulur.
Edebiyatımızdaki ilk makale aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan
B) Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi
C) Edebiyat ve Hukuk
D) Zemzeme
E) Şiir ve İnşa
Bu sorunun cevap anahtarı B şıkkı olan "Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi" olarak doğru cevap olacaktır. Verilen seçenekler arasında "ilk makale"nin hangisi olduğunu belirlemek için dikkate alınması gereken bilgi "Edebiyatımızdaki ilk makale" olduğudur. Bu açıdan değerlendirildiğinde, Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi, edebiyatımızdaki ilk makale olarak kabul edilmektedir.
Münazara ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bir düşüncenin olumlu ve olumsuz yönleri iki grup tarafından tartışılır.
B) Düşünceleri açık ve anlaşılır söylemek esastır.
C) Jüri, konuşmalar yapıldıktan sonra nesnel bir değerlendirme yapar.
D) Konuşmacı sayısı en fazla 3 kişidir.
E) Savunulan düşünceyi kanıtlama ve tartışmadan galip çıkma amaçlanır.
Bu sorunun cevap anahtarı D şıkkı olan "Konuşmacı sayısı en fazla 3 kişidir" olarak doğru cevap olacaktır. Münazara, bir düşüncenin olumlu ve olumsuz yönlerinin iki grup tarafından tartışıldığı bir sözlü iletişim ve argümantasyon yöntemidir. Konuşmacılar düşüncelerini açık ve anlaşılır bir şekilde ifade etmeye çalışırken, jüri ise konuşmalar yapıldıktan sonra nesnel bir değerlendirme yapar. Ancak münazara sırasında konuşmacı sayısı sadece 3 kişiyle sınırlı değildir, farklı münazara formatlarında ve etkinliklerde daha fazla konuşmacı yer alabilir.
Aşağıdakilerden hangisi bilimsel metinlerin özelliklerinden değildir?
A) Belirli bir teze dayanır.
B) Kurmacaya dayalı metinlerdir.
C) Araştırma sonuçlarından faydalanır.
D) Anlatılanlar nesnel özellikler gösterir.
E) Çeşitli kaynaklardan yararlanılır.
Bu sorunun cevap anahtarı B seçeneği olan "Kurmacaya dayalı metinlerdir" değildir. Bilimsel metinler gerçek ve objektif bilgilere dayanırken, kurmaca metinler hayal ürünüdür ve gerçeklikten farklılık gösterebilir. Bilimsel metinlerde belirli bir teze dayanılır, araştırma sonuçlarından faydalanılır, anlatılanlar nesnel özellikler gösterir ve çeşitli kaynaklardan yararlanılır.
( )İhtiyar adam ( ) başı iki elinin arasında çömeldi ( ) sanki dünyası başına yıkılmıştı ( ) ( ) dedi adam ( )
Yukarıda verilen yay ayraçlara ( )sırasıyla hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (“) (,) (,) (!) (”) (.) B) (“) (-) (-) (.) (”) (.)
C) (-) (-) (;) (.) (-) (.) D) (“) (,) (;) (.) (”) (.)
E) (“) (;) (,) (.) (”) (…)
Bu sorunun cevap anahtarı D şıkkı olan "(`) (,) (;) (.) (`) (.)" olarak doğru cevap olacaktır. Verilen cümlede, ihtiyar adamın söylediği ifadeyi vurgulamak ve anlatım akışını düzgün bir şekilde sağlamak için yay ayraçlarının uygun noktalama işaretleriyle tamamlanması gerekmektedir. İhtiyar adamın sözlerini başlatan ve bitiren tırnak işaretleri (`) kullanılmalıdır. İki ifade arasında bir ayrım sağlamak için virgül (,) kullanılmalıdır. İhtiyar adamın sözlerini sonlandıran nokta (.) işareti konmalıdır.
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem vurgulanmıştır?
A) Zilin sesi gelmiyordu kulağıma bugün.
B) Zilin sesi bugün kulağıma gelmiyordu.
C) Bugün gelmiyordu zilin sesi kulağıma.
D) Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün.
E) Kulağıma zilin sesi bugün gelmiyordu.
Bu sorunun cevap anahtarı D seçeneği olan "Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün" cümlesidir. D seçeneğinde yüklem olan "gelmiyordu" vurgulanmıştır. Bu cümlede yüklem, diğer cümlelerden farklı olarak cümlenin başında yer almaktadır. Yüklem vurgulanarak cümleye anlamda vurgu katılmıştır.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde nesne kullanılmamıştır?
A) En neşeli yağmurdur nisan yağmuru.
B) Yaz yağmuru beni her zaman etkilemiştir.
C) Kapının ardına kadar açık olduğunu söyledi.
D) Güpegündüz düş görüyorum yine.
E) O, neden buraya geldiğimi bilmiyor
Bu sorunun cevap anahtarı A şıkkı olan "En neşeli yağmurdur nisan yağmuru." olarak doğru cevaptır. Nesne, bir cümlede fiilin etkisine maruz kalan veya doğrudan fiilin eylemini alan öğedir. A şıkkındaki cümlede "nisan yağmuru" özne olarak kullanılmıştır, yani fiilin etkisine maruz kalmamıştır. Diğer seçeneklerde ise cümlelerde nesne kullanılmıştır.
Gülün tam ortasında ağlıyorum, her akşam sokak ortasında öldükçe.
Yukarıdaki cümlenin öge sıralaması hangisinde doğru verilmiştir?
A) Özne - yüklem - nesne - zarf tümleci
B) Dolaylı tümleç- yüklem- zarf tümleci
C) Dolaylı tümleç - yüklem - zarf tümleci-nesne
D) Yüklem - zarf tümleci
E) Yüklem - zarf tümleci - zarf tümleci
Doğru cevap B seçeneğidir: "Dolaylı tümleç - yüklem - zarf tümleci". Cümlenin öge sıralaması "her akşam sokak ortasında" (dolaylı tümleç) - "ağlıyorum" (yüklem) - "gülün tam ortasında" (zarf tümleci) şeklindedir.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A) Çocuğun yanı başımızda olmadığını yeni farkettim.
B) Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı.
C) Haftasonu seninle İstanbul Boğazı’nı gezelim.
D) Yurtdışı gezisini yarıda bırakıp da gelmiş.
E) 15.00’da parka gideceğimizi söyledi teyzem.
Doğru cevap B şıkkıdır: "Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı." Bu cümlede herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır. Diğer seçeneklerde ise yazım yanlışları vardır.
Tanzimat I. Dönem şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu dönem sanatçıları konuşma diliyle yazmak istemişler ama bunda pek başarılı olamamışlardır.
B) Biçim olarak “eski”ye bağlı kalınmış, şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır.
C) Genelde aruz ölçüsü kullanılmış, hece ölçüsü sınırlı kalmıştır.
D) Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır.
E) Bu dönem şiirinin Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkisi vardır.
Doğru cevap D seçeneğidir: "Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır." Diğer seçenekler doğrudur. Tanzimat I. Dönem şiiri sanatçıları konuşma diliyle yazmayı hedeflemişlerdir ancak bu konuda tam anlamıyla başarılı olamamışlardır. Biçim olarak "eski"ye bağlı kalınmış ve şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır. Genellikle aruz ölçüsü tercih edilmiş ve hece ölçüsü sınırlı kalmıştır. Ayrıca bu dönem şiiri Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkilidir.
Ben bir Türk’üm; dinim, cinsim uludur;
Sinem, özüm ateş ile doludur
İnsan olan vatanının kuludur.
Türk evladı evde durmaz, giderim.
Dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
A) Halk şiiri geleneğini yansıtmaktadır.
B) 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
C) Saf şiir özelliklerini taşır.
D) Ahengi sağlamak için redif ve kafiyelerden yararlanılmıştır.
E) Millî bilinç uyandırılmaya çalışılmıştır.
Bu sorunun cevap anahtarı C şıkkıdır: "Saf şiir özelliklerini taşır." Dizeler, saf şiirin özelliklerini taşır. Saf şiir, sanatın kendi iç dinamiklerine odaklanır, dilin güzelliği ve imgeselliği üzerinde durur, duygu ve düşünceleri yoğun bir şekilde ifade etmeyi amaçlar. Dizelerde bu özellikler görülmektedir. Diğer seçenekler doğrudur: dizeler halk şiiri geleneğini yansıtmaktadır, 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve ahengi sağlamak için redif ve kafiyelerden yararlanılmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünün şiirinin özelliklerinden değildir?
A) Fransız şiirini örnek almışlardır.
B) Kafiyenin kulağa hitap etmesi ilkesini benimsemişlerdir.
C) Şiirde konu bütünlüğünü sağlamışlardır.
D) Metafizik ve sosyal konulara geniş yer vermişlerdir
E) Oldukça süslü ve ağır bir dil kullanmışlardır.
Evet, doğru cevap D seçeneğidir: "Metafizik ve sosyal konulara geniş yer vermişlerdir." Servetifünun şairleri, dönemlerinde metafizik ve sosyal konulara geniş yer vermişlerdir. Bu konuları işlemek, şiirlerinde derinlikli düşünceleri ve toplumsal meseleleri ele almalarını sağlamıştır. Bu nedenle, Servetifünun şiirinin özelliklerinden biri metafizik ve sosyal konulara vurgu yapmalarıdır.
Mehmet Akif Ersoy’la ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Halkın değerlerini ve yaşam tarzını yansıtan manzumeler yazmıştır.
B) Dini lirizm, şiirlerinde en önemli ve canlı motifler olarak yer alır.
C) Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
D) Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır.
E) Toplum için sanat ilkesine bağlıdır.
Doğru cevap D seçeneğidir: "Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır." Mehmet Akif Ersoy, şiirlerinde genellikle aruz ölçüsünü kullanmış olsa da, bazı şiirlerinde hece ölçüsünü de tercih etmiştir. Bu nedenle, "heceyle yazılmış şiirleri de vardır" ifadesi doğrudur. Diğer seçeneklerde verilen bilgiler ise Mehmet Akif Ersoy'un şiir anlayışı ve temalarıyla uyumludur.
Aşağıdakilerden hangisi Fecriati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebî topluluktur.
B) İlk edebî beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır.
Cevap anahtarı olarak D seçeneği verilmektedir: "Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur." Fecriati topluluğu, edebiyatımızdaki ilk edebi topluluk olup, ilk edebi beyannameyi yayımlamış ve "Sanat şahsi ve muhteremdir" görüşüne bağlıdır. Aynı zamanda Arapça ve Farsça kelime ve terkiplerin çokça kullanılması bu topluluğun özellikleri arasında yer almaktadır. Ancak Fecriati topluluğu Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmamıştır.
Biz Türk Han'ın beş oğluyuz,
Gök Tanrı'nın öz kuluyuz,
Beş bin yıllık bir orduyuz,
Turan yurdu durağımız!
Bu şiir şekil ve içerik özellikleri dikkate alındığında hangi sanatçıya ait olduğu söylenebilir?
A) Yahya Kemal Beyatlı B) Namık Kemal
C) Ziya Gökalp D) Ahmet Haşim
E) Tevfik Fikret
Cevap anahtarı olarak C seçeneği verilmektedir: "Ziya Gökalp." Bu şiirdeki özellikler göz önüne alındığında, "Biz Türk Han'ın beş oğluyuz" şiiri, milliyetçi bir içeriğe sahiptir ve Türk milliyetçiliğini vurgulamaktadır. Şiirde Turan teması ve Türk milletinin övgüsü yer almaktadır. Bu özellikler, Ziya Gökalp'in düşünce ve şiirlerine uygun düşmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi’nde saf şiir anlayışıyla yazılan şiirlerin özelliklerinden biri değildir?
A) Sözcüklerin ses, ahenk özelliklerine önem verilmiştir.
B) Sanatsal değeri ön planda olan bireysel temalı şiirlerdir.
C) Mecaz ve imgelerle yüklüdür.
D) Didaktik yanı ağır basan şiirlerdir.
E) Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Beyatlı bu anlayışla şiir yazmışlardır.
Cevap anahtarı olarak D seçeneği verilmektedir: "Didaktik yanı ağır basan şiirlerdir." Milli Edebiyat Dönemi'nde saf şiir anlayışıyla yazılan şiirlerin özellikleri arasında, sözcüklerin ses ve ahenk özelliklerine önem verilmesi, mecaz ve imgelerin sıkça kullanılması, sanatsal değerin ön planda olduğu bireysel temalı şiirlerin bulunması ve Ahmet Haşim ile Yahya Kemal Beyatlı gibi şairlerin bu anlayışla şiir yazmaları yer almaktadır. Ancak, didaktik bir yanın ağır basması bu şiirlerin özelliklerinden biri değildir.
Sular sarardı... Yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta...
Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller,
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller,
Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer?
Ahmet Haşim'in “Merdiven” şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir.
B) Betimleyici ögelere başvurulmuştur.
C) İmgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmıştır.
D) Sembolizm etkisiyle oluşturulmuştur.
E) Saf şiir anlayışıyla yazılmıştır.
Cevap anahtarı olarak A seçeneği verilmektedir: "Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir." Ahmet Haşim'in "Merdiven" şiirinden alınan bu dizelerde, yalın ve sanattan uzak bir anlatım benimsenmemiştir. Şiirde betimleyici ögeler kullanılmış, imgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmış ve sembolizm etkisiyle bir atmosfer oluşturulmuştur. Bu nedenle, yalın ve sanattan uzak bir anlatımın benimsendiği ifadesi yanlıştır.
Aşağıdaki eser-sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Tahrib-i Harabat-Namık Kemal
B) Ey Türk Uyan-Ziya Gökalp
C) Demdeme-Muallim Naci
D) Rübâb-ı Şikeste-Tevfik Fikret
E) Piyale-Ahmet Haşim
Doğru cevap B seçeneğidir. "Ey Türk Uyan" eseri Ziya Gökalp'e değil, Yahya Kemal Beyatlı'ya aittir. Tahrib-i Harabat, Namık Kemal'in yazdığı bir tiyatro eseridir, bu eşleştirme doğrudur. "Ey Türk Uyan" Yahya Kemal Beyatlı'ya ait bir şiirdir, bu eşleştirme yanlıştır. Demdeme, Muallim Naci'nin yazdığı bir manzumedir, bu eşleştirme doğrudur. Rübâb-ı Şikeste, Tevfik Fikret'in yazdığı bir şiirdir, bu eşleştirme doğrudur. Piyale eseri Ahmet Haşim'e aittir, bu eşleştirme doğrudur.
Ahmet Haşim, Mehmet Akif Ersoy ve Cenap Şahabettin’in ortak özelliği hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A) Aynı topluluğa bağlı olmaları
B) Toplumsal temaları işlemeleri
C) Tüm şiirlerini aruzla yazmaları
D) Didaktik yanı ağır basan şiirler yazmaları
E) Saf şiir anlayışıyla eser vermeleri
Bu sorunun cevap anahtarı C şıkkıdır: "Tüm şiirlerini aruzla yazmaları." Ahmet Haşim, Mehmet Akif Ersoy ve Cenap Şahabettin'in ortak özelliği, tüm şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmış olmalarıdır. Bu şairler, klasik şiir geleneğine bağlı kalarak aruz ölçüsünü kullanmışlardır. Aruz ölçüsü, Türk şiir geleneğinde yaygın olarak kullanılan bir ölçüdür.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz?
A) Bireysellik B) Kulak için kafiye
C) Mensur şiir D) Memleket edebiyatı
E) Anjanbuman
Doğru cevap D seçeneğidir. "Memleket edebiyatı" ifadesi Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz. Servet-i Fünun Dönemi şiiri, bireysellik, estetik değer ve kulak için kafiye gibi özelliklere önem veren bir anlayışa sahiptir. Mensur şiir, düz yazıya yakın bir anlatım tarzını ifade eder ve Servet-i Fünun şairlerinin tercih ettiği bir tarzdır. "Anjanbuman", Servet-i Fünun Dönemi şairlerinin kullandığı, anlamı belirsiz veya çağrışımlı kelimelerden oluşan bir terimdir. Tahrib-i Harabat, Servet-i Fünun şairi Cenap Şahabettin'in şiir kitabının adıdır. Dolayısıyla, "Memleket edebiyatı" ifadesi Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz.
Cenap Şahabettin’e göre Türk nesrinin en büyük kusuru monotonluktur ( ) Cenap, güzel nesirde iki temel şart bulur ( ) monotonluktan kurtulma ve durmadan değişme ( ) Böylece o ( ) şiirle nesrin mekanizmalarını da ayırır. Ona göre şiirde musikiyi temin eden aynı ses ( ) kelime, fiil kiplerinin tekrarı, nesirde aksine monotonluk ve bıkkınlık yaratır.
Parçada yay ayraçla gösterilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
A) (:) (;) (.) (,) (,) B) (.) (;)(...) (;) (,)
C) (.) (:) (.) (,) (,) D) (.) (;) (.) (;) (,)
E) (:) (:) (.) (,) (;)
Doğru cevap C seçeneğidir. - Parçada yay ayraçla gösterilen yerlerdeki ifadeler ayrı birer cümle olarak sunulmaktadır. - Bu durumda, nokta (.) işareti kullanılarak her bir ifade ayrı bir cümle olarak gösterilmelidir. - C seçeneği, nokta (.) işaretlerinin doğru bir şekilde kullanılmasını ifade etmektedir.
Oldum olası sevmişimdir vapur yolculuğunu( ) Bu sabah da 9( )15 Beşiktaş ( )Kadıköy vapurundaydım. Yanımda bir genç ( ) Elinde telefon ( ) kulağında kulaklıkla kendinden geçmiş vaziyette bambaşka bir evrende bambaşka bir hayat yaşıyor gibiydi.
Parçada yay ayraçla belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri gelmelidir?
A) (…) (:) (-) (,) (,) B) (.) (:) (,) (,) (;)
C) (.) (.) (-) (…) (,) D) (…) (.) (/) (…) (;)
E) (.) (:) (-) (…) (,)
doğru cevap C seçeneği olacaktır. Yay ayraçla belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinin gelmesi gerekmektedir: (.) (.) (-) (…) (,). Bu şekilde parçanın anlamı ve akışı en iyi şekilde tamamlanmış olur.
Servetifünun Dönemi edebiyatının özelliklerini anlama ve dönem sanatçıları hakkında bilgi sahibi olma becerisi.
Bu soruyla birlikte, Milli Edebiyat Dönemi'nde önemli bir şair olan Ziya Gökalp'in şiir anlayışına ve eserlerine aşina oluruz.
Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiirinin temsilcilerini tanıma ve ayırt etme becerisi.
Bu soruyla birlikte, makalenin özelliklerini anlamış oluruz ve mecaz anlamların makalelerde yaygın olarak kullanılmadığını kavrarız.
Türk edebiyatının gelişimi ve tarihindeki önemli dönüm noktalarını bilmek.
Münazara yöntemini anlamak ve düşünceleri açık ve etkili bir şekilde ifade etme becerisini geliştirmek.
Bu soruyla birlikte, bilimsel metinlerin özelliklerini anlamış oluruz ve bilimsel metinlerin gerçek ve objektif bilgilere dayandığını, kurmaca öğeler içermediğini kavrarız.
Noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kullanarak cümlelerin anlamını vurgulama ve anlatım akışını sağlama becerisi.
Bu soruyla birlikte, cümlelerde yüklem vurgusunun nasıl yapıldığını ve yüklem vurgusunun cümledeki anlamı nasıl etkilediğini anlamış oluruz.
Cümlelerde nesne kullanma becerisi ve nesnenin fiilin etkisine nasıl maruz kaldığını anlama becerisi.
Cümlelerdeki öge sıralamasının nasıl belirlendiği ve öge sıralamasının cümlenin anlamını nasıl etkilediği konusunda bilgi edinmiş olursunuz.
Doğru yazım kurallarını uygulama becerisi.
Tanzimat I. Dönem şiirinin özelliklerini anlamış olur ve dönemin şiir anlayışı hakkında bilgi edinmiş olursunuz.
Dizelerin saf şiir özelliklerini taşıdığını ve bu edebi türün temel özelliklerini anlamaktır.
Servetifünun şiirinin özelliklerini anlamış olur ve dönemin şiir anlayışı hakkında bilgi edinmiş olursunuz.
Mehmet Akif Ersoy'un aruz ölçüsü yanında hece ölçüsünü de kullanması, onun şiirsel ifadeyi farklı ölçülerle deneyimlediğini ve eserlerinde çeşitlilik sağladığını göstermektedir.
Fecriati topluluğunun, Türk edebiyatında önemli bir yere sahip olduğu ve edebi çalışmalarında Arapça ve Farsça etkilerin görüldüğü anlaşılmaktadır.
Şiirin şekil ve içerik özelliklerinden yola çıkarak, Ziya Gökalp'in milliyetçilik ve Türkçülük anlayışını yansıtan bir şair olduğu anlaşılmaktadır.
Ahmet Haşim'in şiirlerinin dil ve imge kullanımıyla zenginleştiğini ve sanatsal bir anlatım sunduğunu söyleyebiliriz.
Eser-sanatçı eşleştirmelerini doğru bir şekilde yapabilme becerisi.
Şairlerin ortak özelliklerini ve aruz ölçüsünün Türk şiirindeki önemini anlamamızı sağlar.
Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının özelliklerini tanıyabilme.
Öğrenciler, metinlerdeki noktalama işaretlerini doğru bir şekilde tanıyarak cümleleri ayrıştırma becerisini geliştirirler.
Parçadaki noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kullanma becerisi ve metni anlamlandırma yeteneği.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.