11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1.Dönem 2.Yazılı (TEST) sınavı 11.Sınıf kategorisinin Türk Dili ve Edebiyatı alt kategorisinin, 1 dönemine ait. Bu sınav Orta derecede zorluktadır. Toplamda 23 sorudan oluşmaktadır.
Tanzimat Dönemi Türk şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Biçim güzelliğinden çok konu önemsenmiştir.
B) Aruz ölçüsüyle eski konular hece ölçüsüyle yeni konular işlenmiştir.
C) Tanzimat 1.Dönemi’nde adalet, hak, hukuk, hürriyet gibi kavramlar ilk kez kullanılmıştır.
D) Romantizm akımı etkili olmuştur.
E) Sade bir dil savunulmuş ama başarılı olunamamıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi şiiriyle ilgili yanlış bir bilgidir?
A) Toplum için sanat anlayışını savundular.
B) İstanbul Türkçesi esas olarak sade bir Türkçeyle yazdılar.
C) Halk şiirini kaynak olarak benimseyen şairler hece ölçüsünü kullandılar.
D) Duyguya önem verip öğreticiliği yok saydılar.
E) Millî kültür ve millî tarihle ilgili konular ele alınarak milliyetçi şiirler yazdılar.
Aşağıdakilerden hangisi “Beş Hececiler”den değildir?
A) Halit Fahri Ozansoy
B) Enis Behiç Koryürek
C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Orhan Seyfi Orhon
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi sanatçıları için söylenemez?
A) “Sanat için sanat” ilkesine bağlıdırlar.
B) Aruz ölçüsünü kullandılar.
C) Toplumsal temalara sırt çevirdiler.
D) Edebiyat amaç değil araçtır.
E) Anjanbuman tekniğini kullanmışlardır.
Aşağıdakilerden hangisi saf(öz) şiirle ilgili değildir?
A) “Sanat, sanat içindir.” anlayışıyla şiirler yazılmıştır.
B) İmge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılır.
C) Şiirde ahenge önem vermemişlerdir.
D) Her türlü ideolojik eğilimin dışında kalmışlardır.
E) Şiiri anlaşılmak için değil duyulmak, hissedilmek için yazmışlardır.
Aşağıdakilerden hangisi makalenin özelliklerinden değildir?
A) Konu sınırlaması yoktur.
B) Gazete çevresinde gelişen öğretici metinlerdendir.
C) Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir.
D) Bilimsel kavramlara ve terimlere yer verilir.
E) Kanıt ve belgelere dayalıdır.
Edebiyatımızdaki ilk makale aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan
B) Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi
C) Edebiyat ve Hukuk
D) Zemzeme
E) Şiir ve İnşa
( )İhtiyar adam ( ) başı iki elinin arasında çömeldi ( ) sanki dünyası başına yıkılmıştı ( ) ( ) dedi adam ( )
Yukarıda verilen yay ayraçlara ( )sırasıyla hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (“) (,) (,) (!) (”) (.) B) (“) (-) (-) (.) (”) (.)
C) (-) (-) (;) (.) (-) (.) D) (“) (,) (;) (.) (”) (.)
E) (“) (;) (,) (.) (”) (…)
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem vurgulanmıştır?
A) Zilin sesi gelmiyordu kulağıma bugün.
B) Zilin sesi bugün kulağıma gelmiyordu.
C) Bugün gelmiyordu zilin sesi kulağıma.
D) Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün.
E) Kulağıma zilin sesi bugün gelmiyordu.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A) Çocuğun yanı başımızda olmadığını yeni farkettim.
B) Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı.
C) Haftasonu seninle İstanbul Boğazı’nı gezelim.
D) Yurtdışı gezisini yarıda bırakıp da gelmiş.
E) 15.00’da parka gideceğimizi söyledi teyzem.
Tanzimat I. Dönem şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu dönem sanatçıları konuşma diliyle yazmak istemişler ama bunda pek başarılı olamamışlardır.
B) Biçim olarak “eski”ye bağlı kalınmış, şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır.
C) Genelde aruz ölçüsü kullanılmış, hece ölçüsü sınırlı kalmıştır.
D) Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır.
E) Bu dönem şiirinin Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkisi vardır.
Mehmet Akif Ersoy’la ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Halkın değerlerini ve yaşam tarzını yansıtan manzumeler yazmıştır.
B) Dini lirizm, şiirlerinde en önemli ve canlı motifler olarak yer alır.
C) Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
D) Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır.
E) Toplum için sanat ilkesine bağlıdır.
Aşağıdakilerden hangisi Fecriati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebî topluluktur.
B) İlk edebî beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır.
Sular sarardı... Yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta...
Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller,
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller,
Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer?
Ahmet Haşim'in “Merdiven” şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir.
B) Betimleyici ögelere başvurulmuştur.
C) İmgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmıştır.
D) Sembolizm etkisiyle oluşturulmuştur.
E) Saf şiir anlayışıyla yazılmıştır.
Aşağıdaki eser-sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Tahrib-i Harabat-Namık Kemal
B) Ey Türk Uyan-Ziya Gökalp
C) Demdeme-Muallim Naci
D) Rübâb-ı Şikeste-Tevfik Fikret
E) Piyale-Ahmet Haşim
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz?
A) Bireysellik B) Kulak için kafiye
C) Mensur şiir D) Memleket edebiyatı
E) Anjanbuman
Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken
Söylenmemiş bir masal gibi Anadolu'muz
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz!
Millî Edebiyat’ın temsilcilerinden Faruk Nafiz Çamlıbel'in "Sanat" adlı şiirinden alınan bu dörtlükte Millî Edebiyat akımının özellikle hangi amacı vurgulanmıştır?
A) Halk edebiyatı örnek alınacaktır.
B) Sanat yapıtlarında ulusal değerler ve konular işlenecektir.
C) Yazı diliyle konuşma dili arasındaki ayrılıklar giderilecektir.
D) Ağır, anlaşılması zor, sanatlı söyleyişten uzak durulacaktır.
E) "Toplum için sanat" anlayışı ile hareket edilecektir.
Neo-klasik bir şairdir. Şiirini, divan şiirinden esinlenerek yazmayı düşünmüş, divan edebiyatı şiir biçimlerini örnek alarak o yolda birtakım gazeller, murabbalar, rubailer yazmıştır. Sessiz Gemi şiiri çok ünlüdür, aşk, sonsuzluk özlemi, ölüm, kahramanlık temalarını işlemiştir.
Bu parçada tanıtılan şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ahmet Haşim
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Yahya Kemal Beyatlı
Ömer Seyfettin, 1911 yılında Selanik’te M. Emin Yurdakul’la çıkardığı Genç Kalemler dergisinde yazdığı “Yeni Lisan” makalesinde yeni Türkçenin esaslarını belirlemiştir.
Bu cümledeki bilgi yanlışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan’ı Ömer Seyfettin değil Ziya Gökalp yazmıştır.
B) Genç Kalemler dergisini çıkaranlar Ömer Seyfettin’le M. Emin Yurdakul değil, Ömer Seyfettin ve Ali Canip'tir.
C) Genç Kalemler 1911’de değil 1909’da çıkmıştır.
D) Genç Kalemler’de yayımlanan makalenin ismi Yeni Lisan değil, “Şiir ve İnşa”dır.
E) Yeni Lisan’ın konusu yeni Türkçenin esasları değil, başka dillerle Türkçenin karşılaştırılmasıdır.
Aşağıdaki eserler sanatçısına göre eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?
A) Kızıl Elma
B) Göl Saatleri
C) Eski Şiirin Rüzgârıyla
D) Eğil Dağlar
E) Altın Işık
Aşağıdaki sorulardan hangisine verilen yanıt dolaylı tümleç değildir?
A) Telefonunu nerede unutmuş?
— Arabada.
B) Bu gazeteci neyden asla taviz vermez?
— Dürüstlükten.
C) Öğle arasında neredeydin?
— Kantinde.
D) Bu şiir neyden bahsediyor?
— Ayrılık acısından
E) Tayini nereye çıkmıştı?
— Muğla’ya.
Cenap Şahabettin’e göre Türk nesrinin en büyük kusuru monotonluktur ( ) Cenap, güzel nesirde iki temel şart bulur ( ) monotonluktan kurtulma ve durmadan değişme ( ) Böylece o ( ) şiirle nesrin mekanizmalarını da ayırır. Ona göre şiirde musikiyi temin eden aynı ses ( ) kelime, fiil kiplerinin tekrarı, nesirde aksine monotonluk ve bıkkınlık yaratır.
Parçada yay ayraçla gösterilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
A) (:) (;) (.) (,) (,) B) (.) (;)(...) (;) (,)
C) (.) (:) (.) (,) (,) D) (.) (;) (.) (;) (,)
E) (:) (:) (.) (,) (;)
Zamanın da fayda etmediği zamanlar oluyor. İnsan nasıl da darma duman oluyor böyle. Yokluğuna mı alıştım, vaz mı geçiyorum varlığından bilemiyorum. Yüzüstü bırakıp gittiğinden beri karmakarışık duygular içindeyim.
Parçada yazım yanlışı yapılan kaç sözcük vardır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E) 5
Tanzimat Dönemi Türk şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Biçim güzelliğinden çok konu önemsenmiştir.
B) Aruz ölçüsüyle eski konular hece ölçüsüyle yeni konular işlenmiştir.
C) Tanzimat 1.Dönemi’nde adalet, hak, hukuk, hürriyet gibi kavramlar ilk kez kullanılmıştır.
D) Romantizm akımı etkili olmuştur.
E) Sade bir dil savunulmuş ama başarılı olunamamıştır.
Bu sorunun cevap anahtarı B şıkkıdır. Tanzimat Dönemi Türk şiiriyle ilgili olarak, eski konular genellikle aruz ölçüsüyle işlenirken, yeni konular ise hece ölçüsüyle işlenmiştir. Dolayısıyla B şıkkı yanlış bir ifade değildir. Tanzimat Dönemi Türk şiiri, dönemin edebi ve toplumsal değişimlerine paralel olarak farklı özellikler taşımaktadır. Şiirde biçim güzelliğinden ziyade konunun önemsenmesi, Tanzimat Dönemi'nin bir özelliğidir ve A şıkkı doğrudur. Aruz ölçüsüyle eski konuların işlenmesi ve hece ölçüsüyle yeni konuların işlenmesi, şiirdeki dönüşümün bir yansımasıdır ve B şıkkı doğrudur. Tanzimat 1. Dönemi'nde adalet, hak, hukuk, hürriyet gibi kavramlar daha fazla vurgulanmış ve kullanılmıştır, bu nedenle C şıkkı doğrudur. Romantizm akımının etkisi Tanzimat Dönemi Türk şiirinde belirgindir, bu nedenle D şıkkı doğrudur. Sade bir dil kullanımı savunulmuş olsa da, bu hedefe tam anlamıyla ulaşılamamıştır, bu nedenle E şıkkı doğrudur.
Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat Dönemi şiiriyle ilgili yanlış bir bilgidir?
A) Toplum için sanat anlayışını savundular.
B) İstanbul Türkçesi esas olarak sade bir Türkçeyle yazdılar.
C) Halk şiirini kaynak olarak benimseyen şairler hece ölçüsünü kullandılar.
D) Duyguya önem verip öğreticiliği yok saydılar.
E) Millî kültür ve millî tarihle ilgili konular ele alınarak milliyetçi şiirler yazdılar.
Bu sorunun cevap anahtarı D seçeneğidir, yani "Duyguya önem verip öğreticiliği yok saydılar." Milli Edebiyat Dönemi şairleri duyguya önem verirken, aynı zamanda şiirlerinde öğretici bir nitelik de taşımışlardır. Dolayısıyla D seçeneği yanlıştır.
Aşağıdakilerden hangisi “Beş Hececiler”den değildir?
A) Halit Fahri Ozansoy
B) Enis Behiç Koryürek
C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Orhan Seyfi Orhon
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
Bu sorunun cevap anahtarı C şıkkıdır. Yahya Kemal Beyatlı "Beş Hececiler" akımına dahil değildir. "Beş Hececiler" olarak bilinen edebi akım, Türk edebiyatında 20. yüzyılın başında etkili olmuş bir gruptur. Akımın önde gelen isimleri arasında Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Orhan Seyfi Orhon ve Faruk Nafiz Çamlıbel bulunmaktadır. Ancak Yahya Kemal Beyatlı, "Beş Hececiler" akımına dahil değildir. Dolayısıyla C şıkkı doğru cevaptır.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi sanatçıları için söylenemez?
A) “Sanat için sanat” ilkesine bağlıdırlar.
B) Aruz ölçüsünü kullandılar.
C) Toplumsal temalara sırt çevirdiler.
D) Edebiyat amaç değil araçtır.
E) Anjanbuman tekniğini kullanmışlardır.
Bu sorunun cevap anahtarı D şıkkı olan "Edebiyat amaç değil araçtır" olarak doğru cevap olacaktır. Servetifünun Dönemi sanatçıları, "Sanat için sanat" ilkesine bağlıdırlar ve edebiyatı amaç olarak değil araç olarak görüyorlardı. Aruz ölçüsünü kullandıkları doğrudur. Toplumsal temalara sırt çevirmek yerine, dönem sanatçıları genellikle bireysel duyguları ve lirik konuları işlemeyi tercih etmişlerdir. Ancak, D şıkkında ifade edilen "Edebiyat amaç değil araçtır" ifadesi Servetifünun Dönemi sanatçıları için yanlıştır, çünkü Servetifünun Dönemi sanatçıları için edebiyat hem amaç hem de araç olarak değerlendirilmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi saf(öz) şiirle ilgili değildir?
A) “Sanat, sanat içindir.” anlayışıyla şiirler yazılmıştır.
B) İmge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılır.
C) Şiirde ahenge önem vermemişlerdir.
D) Her türlü ideolojik eğilimin dışında kalmışlardır.
E) Şiiri anlaşılmak için değil duyulmak, hissedilmek için yazmışlardır.
Bu sorunun cevap anahtarı C şıkkı olan "Şiirde ahenge önem vermemişlerdir" olarak doğru cevap olacaktır. Saf(öz) şiir, "Sanat, sanat içindir." anlayışıyla şiirlerin yazıldığı bir akımdır, bu yüzden A şıkkı doğrudur. İmge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılır, bu yüzden B şıkkı doğrudur. Saf şiirde ahenge önem verilmez, yani ritim, uyak gibi unsurlar ikinci planda tutulur, bu yüzden C şıkkı yanlıştır. Her türlü ideolojik eğilimin dışında kalmış olmaları, yani tarafsız ve objektif olmaları saf şiirin özelliklerindendir, bu yüzden D şıkkı doğrudur. Şiirin anlaşılmak için değil duyulmak, hissedilmek için yazıldığı doğrudur, bu yüzden E şıkkı doğrudur.
Aşağıdakilerden hangisi makalenin özelliklerinden değildir?
A) Konu sınırlaması yoktur.
B) Gazete çevresinde gelişen öğretici metinlerdendir.
C) Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir.
D) Bilimsel kavramlara ve terimlere yer verilir.
E) Kanıt ve belgelere dayalıdır.
Bu sorunun cevap anahtarı C seçeneği olan "Kelimelerin mecaz anlamlarına çokça yer verilir" değildir. Makalelerde genellikle mecaz anlamlara değil, daha çok gerçek ve somut anlamlara yer verilir. Makaleler, belirli bir konuyu ele alarak analitik ve bilimsel bir yaklaşımla açıklamaya çalışır. Bilimsel kavramlara, terimlere ve kanıtlara dayalıdır. Makalelerde genellikle somut verilere ve güçlü bir mantığa dayanarak bilgi sunulur.
Edebiyatımızdaki ilk makale aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan
B) Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi
C) Edebiyat ve Hukuk
D) Zemzeme
E) Şiir ve İnşa
Bu sorunun cevap anahtarı B şıkkı olan "Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi" olarak doğru cevap olacaktır. Verilen seçenekler arasında "ilk makale"nin hangisi olduğunu belirlemek için dikkate alınması gereken bilgi "Edebiyatımızdaki ilk makale" olduğudur. Bu açıdan değerlendirildiğinde, Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi, edebiyatımızdaki ilk makale olarak kabul edilmektedir.
( )İhtiyar adam ( ) başı iki elinin arasında çömeldi ( ) sanki dünyası başına yıkılmıştı ( ) ( ) dedi adam ( )
Yukarıda verilen yay ayraçlara ( )sırasıyla hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (“) (,) (,) (!) (”) (.) B) (“) (-) (-) (.) (”) (.)
C) (-) (-) (;) (.) (-) (.) D) (“) (,) (;) (.) (”) (.)
E) (“) (;) (,) (.) (”) (…)
Bu sorunun cevap anahtarı D şıkkı olan "(`) (,) (;) (.) (`) (.)" olarak doğru cevap olacaktır. Verilen cümlede, ihtiyar adamın söylediği ifadeyi vurgulamak ve anlatım akışını düzgün bir şekilde sağlamak için yay ayraçlarının uygun noktalama işaretleriyle tamamlanması gerekmektedir. İhtiyar adamın sözlerini başlatan ve bitiren tırnak işaretleri (`) kullanılmalıdır. İki ifade arasında bir ayrım sağlamak için virgül (,) kullanılmalıdır. İhtiyar adamın sözlerini sonlandıran nokta (.) işareti konmalıdır.
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem vurgulanmıştır?
A) Zilin sesi gelmiyordu kulağıma bugün.
B) Zilin sesi bugün kulağıma gelmiyordu.
C) Bugün gelmiyordu zilin sesi kulağıma.
D) Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün.
E) Kulağıma zilin sesi bugün gelmiyordu.
Bu sorunun cevap anahtarı D seçeneği olan "Gelmiyordu zilin sesi kulağıma bugün" cümlesidir. D seçeneğinde yüklem olan "gelmiyordu" vurgulanmıştır. Bu cümlede yüklem, diğer cümlelerden farklı olarak cümlenin başında yer almaktadır. Yüklem vurgulanarak cümleye anlamda vurgu katılmıştır.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A) Çocuğun yanı başımızda olmadığını yeni farkettim.
B) Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı.
C) Haftasonu seninle İstanbul Boğazı’nı gezelim.
D) Yurtdışı gezisini yarıda bırakıp da gelmiş.
E) 15.00’da parka gideceğimizi söyledi teyzem.
Doğru cevap B şıkkıdır: "Ardı sıra baktım ama egzozu sağlamdı." Bu cümlede herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır. Diğer seçeneklerde ise yazım yanlışları vardır.
Tanzimat I. Dönem şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu dönem sanatçıları konuşma diliyle yazmak istemişler ama bunda pek başarılı olamamışlardır.
B) Biçim olarak “eski”ye bağlı kalınmış, şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır.
C) Genelde aruz ölçüsü kullanılmış, hece ölçüsü sınırlı kalmıştır.
D) Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır.
E) Bu dönem şiirinin Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkisi vardır.
Doğru cevap D seçeneğidir: "Biçim güzelliği, estetik ve bireysellik ön plandadır." Diğer seçenekler doğrudur. Tanzimat I. Dönem şiiri sanatçıları konuşma diliyle yazmayı hedeflemişlerdir ancak bu konuda tam anlamıyla başarılı olamamışlardır. Biçim olarak "eski"ye bağlı kalınmış ve şiirin içeriğinde yenilikler yapılmıştır. Genellikle aruz ölçüsü tercih edilmiş ve hece ölçüsü sınırlı kalmıştır. Ayrıca bu dönem şiiri Batı düşüncesiyle, klasisizm ve romantizm akımlarıyla ilişkilidir.
Mehmet Akif Ersoy’la ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Halkın değerlerini ve yaşam tarzını yansıtan manzumeler yazmıştır.
B) Dini lirizm, şiirlerinde en önemli ve canlı motifler olarak yer alır.
C) Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
D) Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır.
E) Toplum için sanat ilkesine bağlıdır.
Doğru cevap D seçeneğidir: "Genelde aruz ölçüsünü kullansa da heceyle yazılmış şiirleri de vardır." Mehmet Akif Ersoy, şiirlerinde genellikle aruz ölçüsünü kullanmış olsa da, bazı şiirlerinde hece ölçüsünü de tercih etmiştir. Bu nedenle, "heceyle yazılmış şiirleri de vardır" ifadesi doğrudur. Diğer seçeneklerde verilen bilgiler ise Mehmet Akif Ersoy'un şiir anlayışı ve temalarıyla uyumludur.
Aşağıdakilerden hangisi Fecriati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebî topluluktur.
B) İlk edebî beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır.
Cevap anahtarı olarak D seçeneği verilmektedir: "Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur." Fecriati topluluğu, edebiyatımızdaki ilk edebi topluluk olup, ilk edebi beyannameyi yayımlamış ve "Sanat şahsi ve muhteremdir" görüşüne bağlıdır. Aynı zamanda Arapça ve Farsça kelime ve terkiplerin çokça kullanılması bu topluluğun özellikleri arasında yer almaktadır. Ancak Fecriati topluluğu Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmamıştır.
Sular sarardı... Yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta...
Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller,
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller,
Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer?
Ahmet Haşim'in “Merdiven” şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir.
B) Betimleyici ögelere başvurulmuştur.
C) İmgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmıştır.
D) Sembolizm etkisiyle oluşturulmuştur.
E) Saf şiir anlayışıyla yazılmıştır.
Cevap anahtarı olarak A seçeneği verilmektedir: "Yalın, sanattan uzak bir anlatım benimsenmiştir." Ahmet Haşim'in "Merdiven" şiirinden alınan bu dizelerde, yalın ve sanattan uzak bir anlatım benimsenmemiştir. Şiirde betimleyici ögeler kullanılmış, imgeler yardımıyla konu anlatılmaya çalışılmış ve sembolizm etkisiyle bir atmosfer oluşturulmuştur. Bu nedenle, yalın ve sanattan uzak bir anlatımın benimsendiği ifadesi yanlıştır.
Aşağıdaki eser-sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Tahrib-i Harabat-Namık Kemal
B) Ey Türk Uyan-Ziya Gökalp
C) Demdeme-Muallim Naci
D) Rübâb-ı Şikeste-Tevfik Fikret
E) Piyale-Ahmet Haşim
Doğru cevap B seçeneğidir. "Ey Türk Uyan" eseri Ziya Gökalp'e değil, Yahya Kemal Beyatlı'ya aittir. Tahrib-i Harabat, Namık Kemal'in yazdığı bir tiyatro eseridir, bu eşleştirme doğrudur. "Ey Türk Uyan" Yahya Kemal Beyatlı'ya ait bir şiirdir, bu eşleştirme yanlıştır. Demdeme, Muallim Naci'nin yazdığı bir manzumedir, bu eşleştirme doğrudur. Rübâb-ı Şikeste, Tevfik Fikret'in yazdığı bir şiirdir, bu eşleştirme doğrudur. Piyale eseri Ahmet Haşim'e aittir, bu eşleştirme doğrudur.
Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz?
A) Bireysellik B) Kulak için kafiye
C) Mensur şiir D) Memleket edebiyatı
E) Anjanbuman
Doğru cevap D seçeneğidir. "Memleket edebiyatı" ifadesi Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz. Servet-i Fünun Dönemi şiiri, bireysellik, estetik değer ve kulak için kafiye gibi özelliklere önem veren bir anlayışa sahiptir. Mensur şiir, düz yazıya yakın bir anlatım tarzını ifade eder ve Servet-i Fünun şairlerinin tercih ettiği bir tarzdır. "Anjanbuman", Servet-i Fünun Dönemi şairlerinin kullandığı, anlamı belirsiz veya çağrışımlı kelimelerden oluşan bir terimdir. Tahrib-i Harabat, Servet-i Fünun şairi Cenap Şahabettin'in şiir kitabının adıdır. Dolayısıyla, "Memleket edebiyatı" ifadesi Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının belirleyici ifadelerinden biri olamaz.
Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken
Söylenmemiş bir masal gibi Anadolu'muz
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz!
Millî Edebiyat’ın temsilcilerinden Faruk Nafiz Çamlıbel'in "Sanat" adlı şiirinden alınan bu dörtlükte Millî Edebiyat akımının özellikle hangi amacı vurgulanmıştır?
A) Halk edebiyatı örnek alınacaktır.
B) Sanat yapıtlarında ulusal değerler ve konular işlenecektir.
C) Yazı diliyle konuşma dili arasındaki ayrılıklar giderilecektir.
D) Ağır, anlaşılması zor, sanatlı söyleyişten uzak durulacaktır.
E) "Toplum için sanat" anlayışı ile hareket edilecektir.
Cevap anahtarı: B) Sanat yapıtlarında ulusal değerler ve konular işlenecektir. Faruk Nafiz Çamlıbel'in "Sanat" adlı şiirinde yer alan dörtlükte, Millî Edebiyat akımının özellikle ulusal değerler ve konuları işleme amacı vurgulanmıştır. Şiirde Anadolu'nun masalsı bir şekilde anlatılması ve Türkülerin tutturulması, Millî Edebiyat'ın ulusal kimliği ön plana çıkaran ve toplumsal değerleri işleyen bir edebiyat akımı olduğunu göstermektedir.
Neo-klasik bir şairdir. Şiirini, divan şiirinden esinlenerek yazmayı düşünmüş, divan edebiyatı şiir biçimlerini örnek alarak o yolda birtakım gazeller, murabbalar, rubailer yazmıştır. Sessiz Gemi şiiri çok ünlüdür, aşk, sonsuzluk özlemi, ölüm, kahramanlık temalarını işlemiştir.
Bu parçada tanıtılan şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ahmet Haşim
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Yahya Kemal Beyatlı
Cevap Anahtarı: E) Yahya Kemal Beyatlı. - Parçada tanıtılan şair, neo-klasik bir şairdir ve divan şiirinden etkilenerek şiirlerini yazmıştır. - Divan edebiyatı şiir biçimlerini kullanarak gazel, murabba, rubai gibi şiirler kaleme almıştır. - "Sessiz Gemi" adlı ünlü şiiri ve işlediği temalar (aşk, sonsuzluk özlemi, ölüm, kahramanlık) da tanıtılan şairin Yahya Kemal Beyatlı olduğunu göstermektedir.
Ömer Seyfettin, 1911 yılında Selanik’te M. Emin Yurdakul’la çıkardığı Genç Kalemler dergisinde yazdığı “Yeni Lisan” makalesinde yeni Türkçenin esaslarını belirlemiştir.
Bu cümledeki bilgi yanlışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisan’ı Ömer Seyfettin değil Ziya Gökalp yazmıştır.
B) Genç Kalemler dergisini çıkaranlar Ömer Seyfettin’le M. Emin Yurdakul değil, Ömer Seyfettin ve Ali Canip'tir.
C) Genç Kalemler 1911’de değil 1909’da çıkmıştır.
D) Genç Kalemler’de yayımlanan makalenin ismi Yeni Lisan değil, “Şiir ve İnşa”dır.
E) Yeni Lisan’ın konusu yeni Türkçenin esasları değil, başka dillerle Türkçenin karşılaştırılmasıdır.
Bu sorunun doğru cevabı B seçeneğidir. Çünkü Genç Kalemler dergisini çıkaranlar Ömer Seyfettin ile M. Emin Yurdakul değil, Ömer Seyfettin ve Ali Canip'tir. Diğer seçeneklerde verilen bilgiler doğrudur. Ömer Seyfettin, 1911 yılında Selanik'te çıkardığı Genç Kalemler dergisinde "Yeni Lisan" makalesini yayımlamıştır. Bu makalede yeni Türkçenin esaslarını belirlemiştir.
Aşağıdaki eserler sanatçısına göre eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?
A) Kızıl Elma
B) Göl Saatleri
C) Eski Şiirin Rüzgârıyla
D) Eğil Dağlar
E) Altın Işık
A) Kızıl Elma - Halit Ziya Uşaklıgil B) Göl Saatleri - Reşat Nuri Güntekin C) Eski Şiirin Rüzgârıyla - Ahmet Hamdi Tanpınar D) Eğil Dağlar - İsmail Beşikçi E) Altın Işık - Refik Halit Karay Bu durumda, "B) Göl Saatleri" eseri Orhan Pamuk'a ait değildir ve dışta kalmaktadır. Diğer eserlerin yazarları doğru şekilde eşleştirildiğinde, "B) Göl Saatleri" eseri Orhan Pamuk'a ait olmadığı için dışta kalmaktadır. Diğer eserlerin yazarları, Türk edebiyatının önemli isimlerine aittir.
Aşağıdaki sorulardan hangisine verilen yanıt dolaylı tümleç değildir?
A) Telefonunu nerede unutmuş?
— Arabada.
B) Bu gazeteci neyden asla taviz vermez?
— Dürüstlükten.
C) Öğle arasında neredeydin?
— Kantinde.
D) Bu şiir neyden bahsediyor?
— Ayrılık acısından
E) Tayini nereye çıkmıştı?
— Muğla’ya.
Cevap: Cevap anahtarı olarak "B) Bu gazeteci neyden asla taviz vermez?" seçeneği verilmiştir. Bu soruya verilen yanıt, dolaylı tümleç içermemektedir. Diğer seçeneklerdeki yanıtlar doğrudan bir nesne ya da dolaylı bir tümleç içermektedir. Ancak "B) Bu gazeteci neyden asla taviz vermez?" sorusuna verilen yanıt "Dürüstlükten" şeklindedir ve dolaylı bir tümleç içermemektedir. Yanıt doğrudan bir yanıt olarak verilmiştir.
Cenap Şahabettin’e göre Türk nesrinin en büyük kusuru monotonluktur ( ) Cenap, güzel nesirde iki temel şart bulur ( ) monotonluktan kurtulma ve durmadan değişme ( ) Böylece o ( ) şiirle nesrin mekanizmalarını da ayırır. Ona göre şiirde musikiyi temin eden aynı ses ( ) kelime, fiil kiplerinin tekrarı, nesirde aksine monotonluk ve bıkkınlık yaratır.
Parçada yay ayraçla gösterilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
A) (:) (;) (.) (,) (,) B) (.) (;)(...) (;) (,)
C) (.) (:) (.) (,) (,) D) (.) (;) (.) (;) (,)
E) (:) (:) (.) (,) (;)
Doğru cevap C seçeneğidir. - Parçada yay ayraçla gösterilen yerlerdeki ifadeler ayrı birer cümle olarak sunulmaktadır. - Bu durumda, nokta (.) işareti kullanılarak her bir ifade ayrı bir cümle olarak gösterilmelidir. - C seçeneği, nokta (.) işaretlerinin doğru bir şekilde kullanılmasını ifade etmektedir.
Zamanın da fayda etmediği zamanlar oluyor. İnsan nasıl da darma duman oluyor böyle. Yokluğuna mı alıştım, vaz mı geçiyorum varlığından bilemiyorum. Yüzüstü bırakıp gittiğinden beri karmakarışık duygular içindeyim.
Parçada yazım yanlışı yapılan kaç sözcük vardır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E) 5
Cevap anahtarı: A) 1 Parçada yazım yanlışı yapılan sözcük sayısını belirlemek için parçayı dikkatlice incelememiz gerekiyor. Parçada sadece bir yazım yanlışı bulunmaktadır. Yazım yanlışı yapılan sözcük: darma duman (doğru yazımı: darmadağın)
Tanzimat Dönemi Türk şiiriyle ilgili olarak, dönemin edebi ve toplumsal değişimlerini anlama ve şiirdeki dönüşümü kavrama becerisi.
Bu soruyla birlikte, Milli Edebiyat Dönemi şiiriyle ilgili bilgilerimizi pekiştiririz.
Türk edebiyatında 20. yüzyıl akımlarını ve edebi grupları tanıma ve ayırt etme becerisi.
Servetifünun Dönemi edebiyatının özelliklerini anlama ve dönem sanatçıları hakkında bilgi sahibi olma becerisi.
Saf(öz) şiirin özelliklerini anlama ve bu özellikleri tanımlayabilme becerisi.
Bu soruyla birlikte, makalenin özelliklerini anlamış oluruz ve mecaz anlamların makalelerde yaygın olarak kullanılmadığını kavrarız.
Türk edebiyatının gelişimi ve tarihindeki önemli dönüm noktalarını bilmek.
Noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kullanarak cümlelerin anlamını vurgulama ve anlatım akışını sağlama becerisi.
Bu soruyla birlikte, cümlelerde yüklem vurgusunun nasıl yapıldığını ve yüklem vurgusunun cümledeki anlamı nasıl etkilediğini anlamış oluruz.
Doğru yazım kurallarını uygulama becerisi.
Tanzimat I. Dönem şiirinin özelliklerini anlamış olur ve dönemin şiir anlayışı hakkında bilgi edinmiş olursunuz.
Mehmet Akif Ersoy'un aruz ölçüsü yanında hece ölçüsünü de kullanması, onun şiirsel ifadeyi farklı ölçülerle deneyimlediğini ve eserlerinde çeşitlilik sağladığını göstermektedir.
Fecriati topluluğunun, Türk edebiyatında önemli bir yere sahip olduğu ve edebi çalışmalarında Arapça ve Farsça etkilerin görüldüğü anlaşılmaktadır.
Ahmet Haşim'in şiirlerinin dil ve imge kullanımıyla zenginleştiğini ve sanatsal bir anlatım sunduğunu söyleyebiliriz.
Eser-sanatçı eşleştirmelerini doğru bir şekilde yapabilme becerisi.
Servet-i Fünun Dönemi şiir anlayışının özelliklerini tanıyabilme.
Öğrenciler, edebiyat akımlarının amaçlarını ve özelliklerini anlayarak, bir edebi metinden bu amaçları çıkarabilme yeteneğini geliştirir.
Şairleri ve şiirlerini tanıma becerisi.
Öğrenciler, Ömer Seyfettin'in Genç Kalemler dergisinde yayımladığı "Yeni Lisan" makalesi hakkında bilgi sahibi olurlar.
Edebiyat eserlerini doğru bir şekilde yazarlarıyla eşleştirebilme becerisi.
Dolaylı tümleç kavramını anlama ve sorulara doğru şekilde dolaylı tümleç içermeyen yanıtları seçme becerisi.
Öğrenciler, metinlerdeki noktalama işaretlerini doğru bir şekilde tanıyarak cümleleri ayrıştırma becerisini geliştirirler.
Bu soru, öğrencilerin metinleri dikkatlice okuma ve yazım hatalarını tespit etme becerisini geliştirir.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.