ÖZEL GEBZE ARTI AKŞAM LİSESİ 2022-2023 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 9.SINIF PEYGAMBERİMİZİN HAYATI 2. DÖNEM 1. YAZILI SORULARI sınavı 9.Sınıf kategorisinin Peygamberimizin Hayatı alt kategorisinin, 2 dönemine ait. Bu sınav Zor derecede zorluktadır. Toplamda 8 sorudan oluşmaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi, İslamiyet’in güçlenip yayılmasına katkı sağlayan olaylardan değildir?
A) Hz. Hamza (r.a) ve Hz. Ömer’in (r.a) Müslüman Oluşları
B) Habeşistan’a Hicret
C) Taif Yolculuğu
D) Akabe Biatları
E) Yesrib’e Hicret
Aşağıdaki boş bırakılan yerleri doldurunuz.
a. ………………..……….; Hz. Peygamber (s.a.v) devrinde Müslüman olarak onu görmüş, onun sohbetinde bulunmuş ve Müslüman olarak ölmüş kimselerdir.
b. Davet ya da diğer bir ifadeyle …………..……………….; peygamberlerin, Allah’ın (c.c) kendilerine indirmiş olduğu vahiyleri insanlara eksiksiz olarak bildirmesi ve açıklamasıdır
c. Cennetlik oldukları kendileri henüz hayattayken Hz. Peygamber (s.a.v) tarafından müjdelenen on sahabiye :………………………………….….. denir.
d. Allah Resulü (s.a.v) Medine’ye geldiğinde …….………………………. evinde misafir olarak bir süre kalmıştır.
e. Hz. Peygamber’in (s.a.v), Kâbe’den Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya götürülmesine ve buradan göğe yükseltilerek Allah’ın (c.c) ayetlerinin ve olağanüstü nimetlerinin gösterilmesine ………………….………………denir.
Aşağıdaki sorular için doğru ise ( D ) yanlış ise ( Y ) koyunuz .
[......] Peygamberimizin (s.a.v) eşi Hz. Hatice (r.a) ile amcası Ebu Talip’in vefatları sebebiyle peygamberliğin onuncu senesine senetü’l-hüzün (hüzün yılı) denildi.
[......] Akabe Biatları, Taifliler ile Peygamber Efendimiz (s.a.v) arasında gerçekleşti.
[......] Hz. Ali (r.a), müşrikleri yanıltmak için Peygamberimizin (s.a.v) yatağına yatarak kendi canı pahasına fedakârlıkta bulundu.
[......] Sevgili Peygamberimizin (s.a.v) hicret etmesinin en önemli sebeplerinden biri, Medine ’de İslamiyet’i anlatabilecek ve yaşayabilecek bir ortamın kalmamasıydı.
Peygamberimiz ilk ezanı, ezanın sözlerini rüyasında gören sahabiye değil de sesi daha gür olan Hz. Bilal’e okutturmuştur.
Buradan yola çıkarak aşağıdakilerden hangisine ulaşabiliriz?
A) Hz. Bilal de ezanın sözlerini rüyasında görmüştür.
B) Peygamberimiz Hz. Bilal’e ayrıcalık tanımak istemiştir.
C) Peygamberimiz görevlendirmeleri yaparken herkesin sahip olduğu özellikleri göz önünde bulundurmuştur.
D) Hz. Bilal herkesin sevdiği bir insandır.
E) Peygamberimiz Hz.Bilal’e moral vermek istemiştir.
İslam hukukunun temel kaynaklarına ............................ denir.
Yukarıda verilen boşluğa hangisi getirilmelidir?
A) Kıyas B) Furüat C) Edille-i şer’iyye
D) İcma E) Sünnet
Kur’an ve sünnetteki bir hükümden akıl yürütme yoluyla yeni bir hükme ulaşma yöntemine .................. denir.
Yukarıda verilen boşluğa hangisi getirilmelidir?
A) Teklif, B) İcmâ, C) Kıyas
D) Mükellef E) Edille-i Şeriyye
Fıkhın, teorik ve metodolojik yönünü ifade eden fıkıh usulünün yanında, günlük hayattaki yansımalarına bakan bir yönü de vardır. Günlük hayatın pratik kısmı ile ilgilenen bu ilme ne adı verilir?
A) Füruat B) İcmâ C) Fıkıh D) Mecelle E) Kıyas
Bir kişinin iyiliğini istemek düşünmek, bir olayın iy tarafları fark etmek ,iyi kanaatte bulunmak aşağıdakilerden hangisi?
A) Sulh B) Suizan C) Hüsnizan
D)Tecessüs E) Fitne
Aşağıdakilerden hangisi, İslamiyet’in güçlenip yayılmasına katkı sağlayan olaylardan değildir?
A) Hz. Hamza (r.a) ve Hz. Ömer’in (r.a) Müslüman Oluşları
B) Habeşistan’a Hicret
C) Taif Yolculuğu
D) Akabe Biatları
E) Yesrib’e Hicret
Cevap anahtarına göre, doğru cevap C seçeneği olan "Taif Yolculuğu"dur. İslamiyet'in güçlenip yayılmasına katkı sağlayan birçok olay olmuştur. Cevap anahtarına göre, Taif Yolculuğu bu olaylardan biri değildir. Taif Yolculuğu, Hz. Muhammed'in Taif şehrine yaptığı bir ziyareti ifade eder. Bu ziyaret sırasında Hz. Muhammed, kabul edilmezlik ve zorluklarla karşılaşmıştır ve İslamiyet'in yayılmasına doğrudan bir katkı sağlamamıştır.
Aşağıdaki boş bırakılan yerleri doldurunuz.
a. ………………..……….; Hz. Peygamber (s.a.v) devrinde Müslüman olarak onu görmüş, onun sohbetinde bulunmuş ve Müslüman olarak ölmüş kimselerdir.
b. Davet ya da diğer bir ifadeyle …………..……………….; peygamberlerin, Allah’ın (c.c) kendilerine indirmiş olduğu vahiyleri insanlara eksiksiz olarak bildirmesi ve açıklamasıdır
c. Cennetlik oldukları kendileri henüz hayattayken Hz. Peygamber (s.a.v) tarafından müjdelenen on sahabiye :………………………………….….. denir.
d. Allah Resulü (s.a.v) Medine’ye geldiğinde …….………………………. evinde misafir olarak bir süre kalmıştır.
e. Hz. Peygamber’in (s.a.v), Kâbe’den Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya götürülmesine ve buradan göğe yükseltilerek Allah’ın (c.c) ayetlerinin ve olağanüstü nimetlerinin gösterilmesine ………………….………………denir.
a. …………SAHABE.……….; Hz. Peygamber (s.a.v) devrinde Müslüman olarak onu görmüş, onun sohbetinde bulunmuş ve Müslüman olarak ölmüş kimselerdir.
b. Davet ya da diğer bir ifadeyle …TEBLİĞ.……………….; peygamberlerin, Allah’ın (c.c) kendilerine indirmiş olduğu vahiyleri insanlara eksiksiz olarak bildirmesi ve açıklamasıdır
c. Cennetlik oldukları kendileri henüz hayattayken Hz. Peygamber (s.a.v) tarafından müjdelenen on sahabiye :………….. aşere-i mübeşşere ………….. denir.
d. Allah Resulü (s.a.v) Medine’ye geldiğinde……Ebu Eyyüp El Ensari………. evinde misafir olarak bir süre kalmıştır.
e. Hz. Peygamber’in (s.a.v), Kâbe’den Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya götürülmesine ve buradan göğe yükseltilerek Allah’ın (c.c) ayetlerinin ve olağanüstü nimetlerinin gösterilmesine …………MİRAÇ………………denir.
Bu soruda boş bırakılan yerleri doldurmanız istenmektedir. Aşağıda her bir boşluğun doğru cevabı ve açıklaması verilmiştir: a. Sahabe; Hz. Peygamber (s.a.v) devrinde Müslüman olarak onu görmüş, onun sohbetinde bulunmuş ve Müslüman olarak ölmüş kimselerdir. Sahabeler, İslam'ın yayılmasında ve Hz. Peygamber'in (s.a.v) öğretilerinin aktarılmasında önemli bir rol oynamışlardır. b. Davet ya da diğer bir ifadeyle risalet; peygamberlerin, Allah'ın (c.c) kendilerine indirmiş olduğu vahiyleri insanlara eksiksiz olarak bildirmesi ve açıklamasıdır. Peygamberler, Allah'ın (c.c) mesajını insanlara iletmek ve onları doğru yola yönlendirmek için davet etmişlerdir. c. Cennetlik oldukları kendileri henüz hayattayken Hz. Peygamber (s.a.v) tarafından müjdelenen on sahabiye Ashab-ı Suffa denir. Ashab-ı Suffa, Hz. Peygamber'in (s.a.v) döneminde Medine'de bulunan ve İslam'ın erken dönemlerinde eğitim gören seçkin sahabilerdir. d. Allah Resulü (s.a.v) Medine'ye geldiğinde Ebu Eyyub el-Ensari'nin evinde misafir olarak bir süre kalmıştır. Ebu Eyyub el-Ensari, Hz. Peygamber'in (s.a.v) Medine'ye hicret ettiğinde kendisine ev sahipliği yapmış ve Hz. Peygamber'i misafir etmiştir. e. Hz. Peygamber'in (s.a.v), Kâbe'den Kudüs'teki Mescid-i Aksa'ya götürülmesine ve buradan göğe yükseltilerek Allah'ın (c.c) ayetlerinin ve olağanüstü nimetlerinin gösterilmesine İsra ve Mirac denir. İsra ve Mirac, Hz. Peygamber'in (s.a.v) geceleyin Kâbe'den Kudüs'teki Mescid-i Aksa'ya götürülmesi ve oradan göğe yükseltilmesi olayını ifade eder. Bu olayda Hz. Peygamber'e Allah'ın (c.c) ayetleri ve pek çok mucize gösterilmiştir.
Aşağıdaki sorular için doğru ise ( D ) yanlış ise ( Y ) koyunuz .
[......] Peygamberimizin (s.a.v) eşi Hz. Hatice (r.a) ile amcası Ebu Talip’in vefatları sebebiyle peygamberliğin onuncu senesine senetü’l-hüzün (hüzün yılı) denildi.
[......] Akabe Biatları, Taifliler ile Peygamber Efendimiz (s.a.v) arasında gerçekleşti.
[......] Hz. Ali (r.a), müşrikleri yanıltmak için Peygamberimizin (s.a.v) yatağına yatarak kendi canı pahasına fedakârlıkta bulundu.
[......] Sevgili Peygamberimizin (s.a.v) hicret etmesinin en önemli sebeplerinden biri, Medine ’de İslamiyet’i anlatabilecek ve yaşayabilecek bir ortamın kalmamasıydı.
(....D..) Peygamberimizin (s.a.v) eşi Hz. Hatice (r.a) ile amcası Ebu Talip’in vefatları sebebiyle peygamberliğin onuncu senesine senetü’l-hüzün (hüzün yılı) denildi.
(....Y.....) Akabe Biatları, Taifliler ile Peygamber Efendimiz (s.a.v) arasında gerçekleşti.
(.....D......) Hz. Ali (r.a), müşrikleri yanıltmak için Peygamberimizin (s.a.v) yatağına yatarak kendi canı pahasına fedakârlıkta bulundu.
(…Y.) Sevgili Peygamberimizin (s.a.v) hicret etmesinin en önemli sebeplerinden biri, Medine ’de İslamiyet’i anlatabilecek ve yaşayabilecek bir ortamın kalmamasıydı.
İlk ifade doğrudur. Peygamberimizin eşi Hz. Hatice (r.a) ve amcası Ebu Talip'in vefatları nedeniyle peygamberliğin onuncu senesine "senetü’l-hüzün" denilmiştir. İkinci ifade yanlıştır. Akabe Biatları, Taifliler ile gerçekleşmemiş, Medineli Müslümanlarla gerçekleşmiştir. Üçüncü ifade yanlıştır. Hz. Ali (r.a) Peygamberimizin yatağına yatmamıştır. Bu ifade doğru değildir. Dördüncü ifade doğrudur. Peygamberimiz Medine'ye hicret etmesinin önemli sebeplerinden biri, Mekke'de İslamiyet'i anlatabilecek ve yaşayabilecek bir ortamın kalmamasıdır.
Peygamberimiz ilk ezanı, ezanın sözlerini rüyasında gören sahabiye değil de sesi daha gür olan Hz. Bilal’e okutturmuştur.
Buradan yola çıkarak aşağıdakilerden hangisine ulaşabiliriz?
A) Hz. Bilal de ezanın sözlerini rüyasında görmüştür.
B) Peygamberimiz Hz. Bilal’e ayrıcalık tanımak istemiştir.
C) Peygamberimiz görevlendirmeleri yaparken herkesin sahip olduğu özellikleri göz önünde bulundurmuştur.
D) Hz. Bilal herkesin sevdiği bir insandır.
E) Peygamberimiz Hz.Bilal’e moral vermek istemiştir.
İslam hukukunun temel kaynaklarına ............................ denir.
Yukarıda verilen boşluğa hangisi getirilmelidir?
A) Kıyas B) Furüat C) Edille-i şer’iyye
D) İcma E) Sünnet
Cevap Anahtarı: C) Edille-i şer’iyye İslam hukukunun temel kaynakları, İslam dini ve hukukunun belirlenmesinde kullanılan kaynaklardır. Bu soruda doğru cevap, İslam hukukunun temel kaynaklarına verilen isim olan "Edille-i şer’iyye"dir. Diğer seçenekler ise farklı hukukî kavramları ifade etmektedir. Kıyas, hukuki bir konuda benzer durumların karşılaştırılması ve bir hükmün ona benzer bir duruma uygulanmasıdır. Furûat, İslam hukukunda ibadetlerle ilgili detayları içeren hükümlerdir. İcma, Müslüman hukukçuların bir konuda ortak bir görüşe varmasıdır. Sünnet ise Peygamberimiz Hz. Muhammed'in (s.a.v) sözleri, eylemleri ve onaylarıdır.
Kur’an ve sünnetteki bir hükümden akıl yürütme yoluyla yeni bir hükme ulaşma yöntemine .................. denir.
Yukarıda verilen boşluğa hangisi getirilmelidir?
A) Teklif, B) İcmâ, C) Kıyas
D) Mükellef E) Edille-i Şeriyye
Cevap Anahtarı: C) Kıyas. Verilen soruda, Kur'an ve sünnetteki bir hükümden akıl yürütme yoluyla yeni bir hükme ulaşma yöntemi aranmaktadır. Bu yönteme "kıyas" denir. Kıyas, mevcut bir hükmün benzerlik ve aidiyet esasına dayanarak, o hükme benzer durumların aynı hükme tabi tutulmasıdır. Diğer seçenekler ise farklı hukuki kavramları ifade etmektedir. Teklif, bir öneri veya teklifte bulunma anlamına gelir. İcmâ, Müslüman hukukçuların bir konuda ortak bir görüşe varmasıdır. Mükellef ise hukuki sorumluluk taşıyan kişiyi ifade eder. Edille-i Şeriyye ise İslam hukukunun temel kaynaklarına verilen bir isimdir.
Fıkhın, teorik ve metodolojik yönünü ifade eden fıkıh usulünün yanında, günlük hayattaki yansımalarına bakan bir yönü de vardır. Günlük hayatın pratik kısmı ile ilgilenen bu ilme ne adı verilir?
A) Füruat B) İcmâ C) Fıkıh D) Mecelle E) Kıyas
Cevap Anahtarı: A) Füruat. Verilen metinde, fıkhın teorik ve metodolojik yönünün yanı sıra günlük hayattaki pratik uygulamalarına bakan bir yönü olduğu belirtilmektedir. Bu günlük hayatın pratik kısmıyla ilgilenen ilme "Füruat" denir. Füruat, fıkıh ilminin uygulama alanı olan günlük hayattaki hükümleri, detayları ve pratik kuralları içerir.
Bir kişinin iyiliğini istemek düşünmek, bir olayın iy tarafları fark etmek ,iyi kanaatte bulunmak aşağıdakilerden hangisi?
A) Sulh B) Suizan C) Hüsnizan
D)Tecessüs E) Fitne
Bu sorunun cevap anahtarı C) Hüsnizan'dır. Hüsnizan, bir kişinin iyiliğini istemek, düşünmek, bir olayın iy taraflarını fark etmek ve iyi kanaatte bulunmaktır. Hüsnizan, olumlu ve iyimser bir zihniyeti ifade eder. Seçenekler arasında hüsnizan hariç diğerleri olumsuz anlamlara sahiptir. Sulh barış demektir, suizan kötü zanda bulunmak anlamına gelir, tecessüs başkasının özel hayatına izinsiz olarak girmek demektir ve fitne ise kargaşa ve anlaşmazlık anlamına gelir. Bu nedenle, doğru cevap C) Hüsnizan'dır.
Cevap anahtarına göre, Taif Yolculuğu İslamiyet'in güçlenip yayılmasına katkı sağlayan olaylardan biri değildir ve bu yolculuk, Hz. Muhammed'in karşılaştığı zorlukları ve İslamiyet'in yayılma sürecindeki önemli dönüm noktalarını anlamamıza yardımcı olur.
Bu soruyu çözerken, sahabe kavramının anlamını, peygamberlerin davet görevini, Ashab-ı Suffa'nın özel bir grup olduğunu, Ebu Eyyub el-Ensari'nin Hz. Peygamber'i misafir ettiğini ve İsra ve Mirac olayının anlamını öğreniriz.
Bu soru seti, İslam tarihiyle ilgili bazı önemli olayları ve kişileri hatırlama ve değerlendirme becerisini ölçmektedir.
Bu sorunun çözümüyle, Peygamberimizin görevlendirmeleri yaparken insanların özelliklerini dikkate aldığını ve doğru kişiyi doğru göreve atadığını anlamış oluruz.
Bu sorunun çözümüyle, İslam hukukunun temel kaynaklarına ait bilgiye ulaşma ve doğru terimi seçme becerisi kazanılır.
Bu sorunun çözümüyle, İslam hukukunda akıl yürütme yöntemi olan kıyasın ne anlama geldiğini ve nasıl uygulandığını öğrenme becerisi kazanılır.
Bu sorunun çözümüyle, Füruat kavramının günlük hayatta uygulanan fıkhi hükümleri içerdiği ve fıkıh ilminin pratik yönünü temsil ettiği anlaşılır.
Hüsnizan kavramını anlamak, pozitif düşünceye sahip olmanın önemini kavramak.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 9.Sınıf Peygamberimizin Hayatı dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.