8.Sınıflar Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1.Dönem 1.Yazılı (Kaza ve Kader) sınavı 8.Sınıf kategorisinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alt kategorisinin, 1 dönemine ait. Bu sınav Orta derecede zorluktadır. Toplamda 27 sorudan oluşmaktadır.
I. Cimrilik ve bencillik artar
II. Yalan ve hile çoğalır
III. Gıybet ve iftiraya görülür
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangilerini paylaşmanın olmadığı toplumlarda görülür?
A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) I, II ve III
“İnsanlar öldüğü zaman, amel defteri kapanır.
Ancak kesintisiz iyilik yapanların, topluma yararlı bir ilim (eser)
bırakanların ve kendisine dua eden bir çocuk yetiştirenlerin amel defterleri
kapanmaz.”
Bu hadis aşağıdaki kavramlardan hangisine daha çok örnek olarak
gösterilebilir?
A) Sadaka-i Cariye B) Fitre C) Zekât D) Fidye
Zekât verirken dikkat edilmesi gereken durumlar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri olamaz?
A) Zekât gizli bir şekilde ve gösteriş yapılmadan verilmelidir
B) Zekât malın iyisinden verilmelidir
C) Zekât verecek olduğumuz kişinin ihtiyacı olup olmadığını araştırmalıyız
D) Zekât verdiğimiz kişiden karşılık beklemeliyiz.
Aşağıdakilerden hangisinin zekatı verilir?
A) Oturulan evin B) Kullanılan arabanın
C) Evdeki eşyaların D) Ekilen tarlanın
Yardımlaşma ve paylaşma aşağıdaki duygulardan hangisine engel olur?
A) Sorumluluk B) Kardeşlik C) Cimrilik D) Mutluluk
Halife Ömer bin Abdulaziz çuval çuval şeker alır, fakirlere dağıtırmış. Ona bunu yapacağına, para vermesini tavsiye edenlere: “Ben şekeri çok severim, onun için sevdiğim şeyi vermek istedim.” dermiş. Halifeyi böyle davranmaya yönelten ayet aşağıdakilerden hangisidir?
A) “Bir işi bitirdiğin zaman hemen başka bir işe koyul.”
(İnşirâh suresi, 7. ayet)
B) “İnsan için kendi çalışmasından başka bir şey yoktur.”
(Necm suresi, 39. ayet)
C) “Ey iman edenler! Allah için adaletle şahitlik edenler
olun...” (Mâide suresi, 8. ayet)
D) “Sevdiğiniz şeylerden (Allah yolunda) harcamadıkça en
iyiye eremezsiniz...”(Ȃl-i İmrân suresi, 92. ayet)
İnsanın sorumlu bir varlık olması aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Düşünmesi B) Yürümesi
C) Konuşması D) Beslenmesi
Aşağıdaki ayetlerden hangisi ecel ve ömür konusuna örnek değildir?
A) “(Ey Resulüm!) Muhakkak ki sen yüce bir ahlaka sahipsin.”
(Kalem suresi, 4. ayet)
B) “Yeryüzünde bulunan her canlı sonludur.” (Rahman suresi,
26. ayet)
C) “Allah’ın izni olmadan hiç kimse ölmez...” (Âl-i İmran
suresi, 145. ayet)
D )“Her can ölümü tadacaktır...” (Ankebut suresi, 57. ayet)
Allah’ın önceden takdir ettiği, programladığı şeylerin yeri ve zamanı gelince gerçekleşmesine ........... denir. Cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) Kaza B) Ecel C) Rızık D) Emek
Kader kavramının anlamını, kader inancının hayatımızdaki yeri ve önemini bilen bir insanın aşağıdaki davranışlardan hangisini yapması beklenir?
A) Haksızlıklara göz yumması
B) Sorumluluktan kaçması
C) Sabırlı ve iyimser olması
D) Hırslı ve kıskanç olması
Kur’an-ı Kerim’de belirtilen toplumsal yasaları dikkate alan bir kişiden aşağıdaki davranışlardan hangisini yapması beklenmez?
A) İhtiyaç sahiplerine imkânları ölçüsünde yardımda
bulunması
B) Ahlaklı ve dengeli bir hayat sürmesi
C) Toplum huzurunu bozacak davranışlardan kaçınması
D) Yapılan haksızlıklar karşısında duyarsız kalması
“Kaderim böyleymiş, talihsizim. Allah ne takdir etmişse o olur, elimden bir şey gelmez.” gibi ifadelerle insanlar yaptıklarının sorumluluğundan kaçmaya çalışıyorlar. Bu anlayışa sahip bir kişi aşağıdakilerden hangisini dikkate almamaktadır?
A) Rızkı, Allah’ın verdiğini
B) İnsanın irade sahibi olduğunu
C) Duanın insan hayatındaki önemini
D) Allah’ın olmuş ve olacak her şeyi bildiğini
• Hiç kimse başarı
merdivenlerini elleri ceplerinde tırmanmamıştır.
• Bir hizmette bulundu isem
bu, gayretten ve sabırla düşünmekten başka bir şey değildir.
Bu cümlelerde
anlatılmak istenen ortak düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) İstenilen hedefe ulaşmak için çaba ve emek sarf
edilmelidir.
B) Başarının ön şartı iyi bir planlamadan geçer.
C) Yeni ürünler ortaya koymak için özgün düşünmek gerekir.
D) Bir işin gerçekleşmesi için uygun ortam ve imkânlar
bulunması gerekir.
Aşağıdakilerden hangisi insanın iradesi dışında gerçekleşen ve sorumlu tutulmadığı hususlardan biridir?
A) İnancı B) Ahlakı C) İbadeti D) Irkı
“Gece de onlar için bir delildir. Gündüzü ondan çıkarırız, bir de bakarsın karanlık içinde kalmışlardır. Güneş de kendi yörüngesinde akıp gitmektedir. Bu, mutlak güç sahibi, hakkıyla bilen Allah’ın takdiri (düzenlemesi)dir. Ayın dolaşımı için de konak yerleri (evreler) belirledik. Nihayet o, eğrilmiş kuru hurma dalı gibi olur. Ne güneş aya yetişebilir ne de gece gündüzü geçebilir. Her biri bir yörüngede yüzmektedir.”
Yukarıda verilen ayet daha çok hangi yasa ile ilgilidir?
A) Toplumsal yasa B) Fiziksel yasa
C) Biyolojik yasa D) Kimyasal yasa
“Gökten su indiren O’dur. (Buyurdu ki:) İşte biz her çeşit bitkiyi onunla bitirdik. O bitkiden de kendisinden üst üste binmiş taneler bitireceğimiz bir yeşil bitki, hurmanın tomurcuğundan sarkan salkımlar, üzüm bağları, zeytin ve nar bahçeleri meydana getirdik; birbirine benzeyeni var, benzemeyeni var. Meyve verirken ve olgunlaştığı zaman her birinin meyvesine bakın! Kuşkusuz bütün bunlarda inanan bir toplum için ibretler vardır.”
Yukarıda verilen ayet daha çok hangi yasa ile ilgilidir?
A) Toplumsal yasa B) Fiziksel yasa
C) Biyolojik yasa D) Kimyasal yasa
Aşağıda verilenlerden hangisi fiziksel yasalarla alakalı değildir?
A) Enerjinin oluşumu
B) Yağmurun yağması
C) Gece ve gündüzün birbirini takip etmesi
D) Canlıların doğması ve gelişmesi
Aşağıdakilerden hangisi evrendeki yasalardan biri değildir?
A) Fiziksel yasalar B) Biyolojik yasalar
C) Toplumsal yasalar D) Kimyasal yasalar
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğru değildir?
A) Evrende var olan her şey Allah'ın yaratmasıyla oluşmuştur.
B) Evrende yaratılan her şey planlı ve ölçülüdür.
C) Evrende yaratılan her şey sonsuza kadar sürecektir.
D) Allah her şeyi bir ölçüye ve düzene göre yaratmıştır.
Allah'ın gerek duyular alemini gerekse duyu ötesine ait bütün nesne ve olayları bilmesine ................... denir.
Yukarıdaki boşluğa hangisi gelmelidir?
A) Kaza B) İlim C) Kudret D) İrade
Allah'ın sonsuz ilmi ve kudretiyle, evrende olmuş ve olacak olan her şeyi takdir etmesi anlamına gelen kavram hangisidir?
A) Kaza B) Kader C) Tevhid D) Tevekkül
Allah’tan başka ilah olmadığı vurgulandıktan sonra Yüce Allah’ın üstün özelliklerinden söz edilen Kur’an-ı Kerim’in ikinci suresi olan Bakara suresinin 255. ayeti aşağıdakilerden hangisi ile isimlendirilir?
A) Kunut Duaları B) Fatiha Suresi
C) Ayetel Kürsi D) Fil Suresi
‘Allah her şahsı, ancak gücünün yettiği ölçüde mükellef kılar(sorumlu tutar).’ ayeti insanın kaderiyle ilgili hangi konuya doğrudan değinmektedir?
A) İnsanın sabırlı olduğuna
B) İnsanın özgür ve sorumlu olduğuna
C) İnsanın tevekkül etmesi gerektiğine
D) İnsanın çalışması gerektiğine
Aşağıdaki zekatla ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Zekat vermekle malımızda eksilme olur.
B) Zekat zenginle fakir arasındaki sevgi ve saygıyı artırır.
C) Zekat toplumdaki ekonomik dengeyi sağlar.
D) Zekatı verilen mal bereketlenir.
Aşağıdakilerden hangisi yanlış bir kader anlayışıdır?
A) Kader Allah’ın çizdiği bizim oynadığımız bir senaryodur
B) Kaderimiz bizim tercihlerimizle şekillenir
C) Allah yapacaklarımızı ezelden bilir ancak yaptıklarımızın sorumlusu bizleriz
D) Kader bir alınyazısı değildir.
I- Allah’ın iradesidir
II- Sınırsızdır
III- Evrende var olan her şey bu iradeyle gerçekleşmektedir
Bu özellikler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Cüzi İrade B) Akıl C) Kader D) Külli İrade
Allah’ın ezelden bilip takdir ettiği şeylerin zamanı gelince meydana gelmesine ne denir?
A) Kaza B) Kader C) İrade D) Tevekkül
I. Cimrilik ve bencillik artar
II. Yalan ve hile çoğalır
III. Gıybet ve iftiraya görülür
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangilerini paylaşmanın olmadığı toplumlarda görülür?
A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) I, II ve III
Doğru cevap D seçeneği (I, II ve III). Bu seçenekte verilen ifadelerin hepsi, toplumda paylaşmanın olmadığı durumlarında görülebilecek olumsuz davranışlara işaret ediyor. Cimrilik ve bencillik artışı, yalan ve hile çoğalması, gıybet ve iftira gibi olumsuz davranışlar, toplumsal dayanışma ve paylaşma eksikliği sonucunda ortaya çıkabilir.
“İnsanlar öldüğü zaman, amel defteri kapanır.
Ancak kesintisiz iyilik yapanların, topluma yararlı bir ilim (eser)
bırakanların ve kendisine dua eden bir çocuk yetiştirenlerin amel defterleri
kapanmaz.”
Bu hadis aşağıdaki kavramlardan hangisine daha çok örnek olarak
gösterilebilir?
A) Sadaka-i Cariye B) Fitre C) Zekât D) Fidye
Bu hadis, "Sadaka-i Cariye" kavramına daha çok örnek olarak gösterilebilir. Çünkü hadiste belirtilen kesintisiz iyilik yapma, topluma yararlı eser bırakma ve dua eden bir çocuk yetiştirme gibi davranışlar, insanın hayatı boyunca sürekli olarak yapabileceği ve hayır işleyerek sadaka kazanabileceği eylemlerdir. Bu hadis, kişinin ölümünden sonra da iyiliklerin devam ettiğini ve sadaka kazancının kesilmediğini vurgulamaktadır.
Zekât verirken dikkat edilmesi gereken durumlar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri olamaz?
A) Zekât gizli bir şekilde ve gösteriş yapılmadan verilmelidir
B) Zekât malın iyisinden verilmelidir
C) Zekât verecek olduğumuz kişinin ihtiyacı olup olmadığını araştırmalıyız
D) Zekât verdiğimiz kişiden karşılık beklemeliyiz.
Zekât verirken dikkat edilmesi gereken durumlar arasında yer alması mümkün olmayan seçenek "D) Zekât verdiğimiz kişiden karşılık beklemeliyiz" seçeneğidir. Zekât, bir ibadet ve yardımlaşma eylemidir ve karşılık beklentisi taşımamalıdır. Zekât, Allah'a yapılan bir ibadet ve ihtiyaç sahiplerine yardım etme amacıyla verilir; dolayısıyla karşılık beklemek ibadetin özünden sapmış bir yaklaşım olur.
Aşağıdakilerden hangisinin zekatı verilir?
A) Oturulan evin B) Kullanılan arabanın
C) Evdeki eşyaların D) Ekilen tarlanın
Bu sorunun cevabı D seçeneğidir (Ekilen tarlanın). Zekat, İslam dininde belirli kriterleri ve miktarlarına göre hesaplanan bir ibadettir ve fakirlere, yoksullara, muhtaçlara yardım amacıyla verilir. Zekatın verilmesi, mal varlığının bir kısmını toplumsal dayanışma ve yardımlaşma için paylaşmayı ifade eder.
Yardımlaşma ve paylaşma aşağıdaki duygulardan hangisine engel olur?
A) Sorumluluk B) Kardeşlik C) Cimrilik D) Mutluluk
Yardımlaşma ve paylaşma duyguları, "C) Cimrilik" duygusuna engel olur. Cimrilik, bencilce malı tutma, paylaşmama ve yardım etmeme anlamına gelir. Yardımlaşma ve paylaşma ise tam tersine, insanların ihtiyaç sahiplerine destek olma, toplumsal dayanışmayı artırma ve kardeşlik duygularını güçlendirme amacını taşır.
Halife Ömer bin Abdulaziz çuval çuval şeker alır, fakirlere dağıtırmış. Ona bunu yapacağına, para vermesini tavsiye edenlere: “Ben şekeri çok severim, onun için sevdiğim şeyi vermek istedim.” dermiş. Halifeyi böyle davranmaya yönelten ayet aşağıdakilerden hangisidir?
A) “Bir işi bitirdiğin zaman hemen başka bir işe koyul.”
(İnşirâh suresi, 7. ayet)
B) “İnsan için kendi çalışmasından başka bir şey yoktur.”
(Necm suresi, 39. ayet)
C) “Ey iman edenler! Allah için adaletle şahitlik edenler
olun...” (Mâide suresi, 8. ayet)
D) “Sevdiğiniz şeylerden (Allah yolunda) harcamadıkça en
iyiye eremezsiniz...”(Ȃl-i İmrân suresi, 92. ayet)
Halife Ömer bin Abdulaziz'in çuval çuval şeker alarak fakirlere dağıtmasının ardında yatan ayet "D) 'Sevdiğiniz şeylerden (Allah yolunda) harcamadıkça en iyiye eremezsiniz...' (Âl-i İmrân suresi, 92. ayet)"dir. Bu ayet, insanlara Allah'a sevgi ve sadakatlerini göstermek adına maddi varlıklarını paylaşma ve yardımlaşma gerekliliğini vurgulamaktadır.
İnsanın sorumlu bir varlık olması aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Düşünmesi B) Yürümesi
C) Konuşması D) Beslenmesi
İnsanın sorumlu bir varlık olması, "A) Düşünmesi" ile ilgilidir. İnsan düşünebilme yeteneğine sahip olduğu için doğru ile yanlışı, iyi ile kötüyü ayırt edebilir ve bu doğrultuda sorumluluklarını yerine getirebilir.
Aşağıdaki ayetlerden hangisi ecel ve ömür konusuna örnek değildir?
A) “(Ey Resulüm!) Muhakkak ki sen yüce bir ahlaka sahipsin.”
(Kalem suresi, 4. ayet)
B) “Yeryüzünde bulunan her canlı sonludur.” (Rahman suresi,
26. ayet)
C) “Allah’ın izni olmadan hiç kimse ölmez...” (Âl-i İmran
suresi, 145. ayet)
D )“Her can ölümü tadacaktır...” (Ankebut suresi, 57. ayet)
Allah’ın önceden takdir ettiği, programladığı şeylerin yeri ve zamanı gelince gerçekleşmesine ........... denir. Cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) Kaza B) Ecel C) Rızık D) Emek
Boş bırakılan yere "A) Kaza" gelmelidir. Kaza, Allah'ın önceden takdir ettiği ve programladığı olayların yerine ve zamanına gelince gerçekleşmesine denir.
Kader kavramının anlamını, kader inancının hayatımızdaki yeri ve önemini bilen bir insanın aşağıdaki davranışlardan hangisini yapması beklenir?
A) Haksızlıklara göz yumması
B) Sorumluluktan kaçması
C) Sabırlı ve iyimser olması
D) Hırslı ve kıskanç olması
Kader kavramının anlamını ve kader inancının hayatımızdaki yeri ve önemini bilen bir insanın "C) Sabırlı ve iyimser olması" beklenir. Çünkü kader inancı, hayatın zorluklarına ve sıkıntılara sabırla karşı koymayı, iyimser bir bakış açısıyla olaylara yaklaşmayı öğütler. Kader, İslam inancında Allah'ın her şeyi önceden bilip takdir ettiği anlamına gelir. Kader inancı, insanın hayatındaki olayları kabul etme, sabır gösterme ve olumlu bir perspektifle olaylara yaklaşma gerekliliğini vurgular. Bu nedenle, kader inancının farkında olan bir insanın sabırlı ve iyimser olması beklenir. Sabırlı olmak, zorluklar karşısında sakin kalmayı ve Allah'ın takdirine rıza göstermeyi ifade ederken, iyimser olmak da olumsuz durumları olumlu bir şekilde ele almayı ve geleceğe umutla bakmayı içerir.
Kur’an-ı Kerim’de belirtilen toplumsal yasaları dikkate alan bir kişiden aşağıdaki davranışlardan hangisini yapması beklenmez?
A) İhtiyaç sahiplerine imkânları ölçüsünde yardımda
bulunması
B) Ahlaklı ve dengeli bir hayat sürmesi
C) Toplum huzurunu bozacak davranışlardan kaçınması
D) Yapılan haksızlıklar karşısında duyarsız kalması
Kur'an-ı Kerim, toplumsal adaleti ve ahlaki değerleri önemseyen bir anlayışı teşvik eder. Toplumsal yasalara dikkat eden bir kişinin, haksızlıklar karşısında duyarsız kalmayacağı, adaletsizliğe karşı mücadele etme ve haksızlıkları ortadan kaldırmak için çaba sarf etme sorumluluğunu taşıdığı vurgulanır. Bu nedenle, Kur'an'ın öğretilerini dikkate alan bir kişiden, yapılan haksızlıklar karşısında duyarsız kalması beklenmez.
“Kaderim böyleymiş, talihsizim. Allah ne takdir etmişse o olur, elimden bir şey gelmez.” gibi ifadelerle insanlar yaptıklarının sorumluluğundan kaçmaya çalışıyorlar. Bu anlayışa sahip bir kişi aşağıdakilerden hangisini dikkate almamaktadır?
A) Rızkı, Allah’ın verdiğini
B) İnsanın irade sahibi olduğunu
C) Duanın insan hayatındaki önemini
D) Allah’ın olmuş ve olacak her şeyi bildiğini
Bu anlayışa sahip bir kişi, "kaderim böyleymiş" gibi ifadelerle yaptıklarının sorumluluğundan kaçmaya çalışarak her şeyi sadece kaderin ve talihsizliğin bir sonucu olarak görme eğilimindedir. Bu nedenle, insanın iradesine ve eylemlerinin sonuçlarına dair olanakları göz ardı etmektedir. Oysaki İslam inancında insanın irade sahibi olduğu, eylemlerinin sonuçlarından sorumlu olduğu vurgulanır. Bu anlayışa sahip bir kişi, insanın iradesi ve eylemlerinin önemini dikkate almamış olur.
• Hiç kimse başarı
merdivenlerini elleri ceplerinde tırmanmamıştır.
• Bir hizmette bulundu isem
bu, gayretten ve sabırla düşünmekten başka bir şey değildir.
Bu cümlelerde
anlatılmak istenen ortak düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) İstenilen hedefe ulaşmak için çaba ve emek sarf
edilmelidir.
B) Başarının ön şartı iyi bir planlamadan geçer.
C) Yeni ürünler ortaya koymak için özgün düşünmek gerekir.
D) Bir işin gerçekleşmesi için uygun ortam ve imkânlar
bulunması gerekir.
Her iki cümlede de vurgulanan ana tema, başarıya ulaşmanın kolay olmadığı ve bunun için çaba, emek, gayret ve sabır gerektiğidir. İlk cümlede "Hiç kimse başarı merdivenlerini elleri ceplerinde tırmanmamıştır" ifadesi, başarının sadece çaba ve emekle elde edilebileceğini vurgular. İkinci cümlede ise "Bir hizmette bulundu isem bu, gayretten ve sabırla düşünmekten başka bir şey değildir" ifadesi, başarının arkasında yatanın emek, gayret ve düşünme olduğunu anlatır. Bu nedenle, cümlelerin ortak düşüncesi "İstenilen hedefe ulaşmak için çaba ve emek sarf edilmelidir" şeklinde özetlenebilir.
Aşağıdakilerden hangisi insanın iradesi dışında gerçekleşen ve sorumlu tutulmadığı hususlardan biridir?
A) İnancı B) Ahlakı C) İbadeti D) Irkı
İbadet, inanç ve ahlak gibi kavramlar insanın iradesine bağlı olarak gerçekleşen ve üzerinde kontrol sahibi olduğu hususlardır. İnsan iradesi dışında gerçekleşen ve doğuştan gelen faktörlerden biri de ırktır. Irk, insanın doğuştan sahip olduğu ve değiştiremediği bir özelliktir. Irk, insanın iradesi dışında gelen ve sorumlu tutulmadığı bir faktördür. Diğer taraftan, inanç, ahlak ve ibadet gibi konularda insan iradesi ve tercihleri önemlidir. Bu nedenle, insanın iradesi dışında gerçekleşen ve sorumlu tutulmadığı hususlardan biri ırktır.
“Gece de onlar için bir delildir. Gündüzü ondan çıkarırız, bir de bakarsın karanlık içinde kalmışlardır. Güneş de kendi yörüngesinde akıp gitmektedir. Bu, mutlak güç sahibi, hakkıyla bilen Allah’ın takdiri (düzenlemesi)dir. Ayın dolaşımı için de konak yerleri (evreler) belirledik. Nihayet o, eğrilmiş kuru hurma dalı gibi olur. Ne güneş aya yetişebilir ne de gece gündüzü geçebilir. Her biri bir yörüngede yüzmektedir.”
Yukarıda verilen ayet daha çok hangi yasa ile ilgilidir?
A) Toplumsal yasa B) Fiziksel yasa
C) Biyolojik yasa D) Kimyasal yasa
Verilen ayette güneşin ve ayın hareketleri, gece ve gündüz döngüsü gibi fiziksel olaylar anlatılmaktadır. Ayet, evrende gerçekleşen fiziksel yasalara ve düzenlemelere vurgu yapmaktadır. Bu nedenle ayet daha çok fiziksel yasa ile ilgilidir.
“Gökten su indiren O’dur. (Buyurdu ki:) İşte biz her çeşit bitkiyi onunla bitirdik. O bitkiden de kendisinden üst üste binmiş taneler bitireceğimiz bir yeşil bitki, hurmanın tomurcuğundan sarkan salkımlar, üzüm bağları, zeytin ve nar bahçeleri meydana getirdik; birbirine benzeyeni var, benzemeyeni var. Meyve verirken ve olgunlaştığı zaman her birinin meyvesine bakın! Kuşkusuz bütün bunlarda inanan bir toplum için ibretler vardır.”
Yukarıda verilen ayet daha çok hangi yasa ile ilgilidir?
A) Toplumsal yasa B) Fiziksel yasa
C) Biyolojik yasa D) Kimyasal yasa
Verilen ayette bitkilerin büyümesi, meyve vermesi, çeşitliliği ve yaşam döngüsü anlatılmaktadır. Bu ayet biyolojik yasalarla ilgilidir, çünkü bitkilerin büyüme, üreme ve yaşam döngüsü gibi biyolojik olaylara vurgu yapmaktadır.
Aşağıda verilenlerden hangisi fiziksel yasalarla alakalı değildir?
A) Enerjinin oluşumu
B) Yağmurun yağması
C) Gece ve gündüzün birbirini takip etmesi
D) Canlıların doğması ve gelişmesi
Verilen seçenekler arasında "Canlıların doğması ve gelişmesi" fiziksel yasalarla değil, biyolojik yasalarla ilgilidir. Diğer seçenekler ise fiziksel olaylarla ilişkilendirilmiş durumları ifade etmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi evrendeki yasalardan biri değildir?
A) Fiziksel yasalar B) Biyolojik yasalar
C) Toplumsal yasalar D) Kimyasal yasalar
Doğru cevap "D) Kimyasal yasalar" olacaktır.
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğru değildir?
A) Evrende var olan her şey Allah'ın yaratmasıyla oluşmuştur.
B) Evrende yaratılan her şey planlı ve ölçülüdür.
C) Evrende yaratılan her şey sonsuza kadar sürecektir.
D) Allah her şeyi bir ölçüye ve düzene göre yaratmıştır.
C seçeneği doğru değildir. Çünkü evrende yaratılan her şey sonsuza kadar sürecek değildir. Evrende yaratılan varlıkların bir süreç içinde varlıklarını sürdürebilirler, ancak sonsuzluk kavramı yaratılmış varlıklar için geçerli değildir.
Allah'ın gerek duyular alemini gerekse duyu ötesine ait bütün nesne ve olayları bilmesine ................... denir.
Yukarıdaki boşluğa hangisi gelmelidir?
A) Kaza B) İlim C) Kudret D) İrade
Bu soru, İslam inancında Allah'ın ilmi ve her şeyi bilen bir varlık olduğuna dikkat çekmektedir. "İlim", Allah'ın her şeyi bilmesi anlamına gelir ve bu özelliği İslam inancının temel prensiplerinden biridir. Bu kavram, Allah'ın evreni ve içindeki her şeyi sonsuz bir bilgiyle kuşattığına vurgu yapar.
Allah'ın sonsuz ilmi ve kudretiyle, evrende olmuş ve olacak olan her şeyi takdir etmesi anlamına gelen kavram hangisidir?
A) Kaza B) Kader C) Tevhid D) Tevekkül
İslam inancına göre, "kader" Allah'ın sonsuz ilmi ve kudretiyle evrende olmuş ve olacak olan her şeyi önceden belirlemesi anlamına gelir. Kader, insanların hayatlarındaki olayların, durumların ve sonuçların Allah tarafından önceden belirlendiği inancını ifade eder. Bu inanç doğrultusunda, her şeyin Allah'ın iradesine ve bilgisine dayandığı düşünülür.
Allah’tan başka ilah olmadığı vurgulandıktan sonra Yüce Allah’ın üstün özelliklerinden söz edilen Kur’an-ı Kerim’in ikinci suresi olan Bakara suresinin 255. ayeti aşağıdakilerden hangisi ile isimlendirilir?
A) Kunut Duaları B) Fatiha Suresi
C) Ayetel Kürsi D) Fil Suresi
Kur'an-ı Kerim'in ikinci suresi olan Bakara Suresi'nin 255. ayeti, "Ayetel Kürsi" olarak adlandırılır. Bu ayet, Yüce Allah'ın üstün özelliklerini ve kudretini vurgulayan, İslam'ın en önemli ayetlerinden biridir. Ayetel Kürsi, İslam inancına göre Allah'ın varlığını, ilmini, kudretini, rahmetini ve hükümranlığını ifade eder. Bu ayet, Müslümanlar için çok değerli bir anlam taşır ve ibadetlerde sıkça okunur.
‘Allah her şahsı, ancak gücünün yettiği ölçüde mükellef kılar(sorumlu tutar).’ ayeti insanın kaderiyle ilgili hangi konuya doğrudan değinmektedir?
A) İnsanın sabırlı olduğuna
B) İnsanın özgür ve sorumlu olduğuna
C) İnsanın tevekkül etmesi gerektiğine
D) İnsanın çalışması gerektiğine
Bu sorunun doğru cevabı "B) İnsanın özgür ve sorumlu olduğuna" olacaktır. Ayet, insanların sadece gücü yettiği ölçüde sorumlu tutulduğunu belirtirken, bu da insanın özgür iradesi ve sorumluluğunu vurgulamaktadır. Bu ayet, insanların kendi seçimleri ve eylemleri üzerinde kontrol sahibi olduğunu ve bu nedenle sorumluluk taşıdığını ifade eder.
Aşağıdaki zekatla ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Zekat vermekle malımızda eksilme olur.
B) Zekat zenginle fakir arasındaki sevgi ve saygıyı artırır.
C) Zekat toplumdaki ekonomik dengeyi sağlar.
D) Zekatı verilen mal bereketlenir.
Zekat, İslam'ın beş temel ibadetinden biridir ve zengin olan Müslümanların belirli şartlar altında sahip oldukları malın belli bir yüzdesini ihtiyaç sahipleriyle paylaşması anlamına gelir. Zekat vermekle malın eksilmesi doğru bir ifadedir. Zira zekat, sahip olunan maldan belirli bir oranda kesilir ve ihtiyaç sahiplerine dağıtılır. Bu nedenle kişinin malında bir azalma olur. Diğer ifadeler ise doğrudur. Zekat, zenginle fakir arasındaki dayanışmayı artırır, toplumdaki ekonomik dengeyi sağlar ve zekat verilen malın bereketlenmesine inanış İslam'ın öğretileri arasında yer alır.
Aşağıdakilerden hangisi yanlış bir kader anlayışıdır?
A) Kader Allah’ın çizdiği bizim oynadığımız bir senaryodur
B) Kaderimiz bizim tercihlerimizle şekillenir
C) Allah yapacaklarımızı ezelden bilir ancak yaptıklarımızın sorumlusu bizleriz
D) Kader bir alınyazısı değildir.
Cevap anahtarı "A) Kader Allah’ın çizdiği bizim oynadığımız bir senaryodur" ifadesidir. Bu ifade, kader anlayışını yanıltıcı bir şekilde sadece insanların tercihlerine dayalı bir senaryo gibi göstermeye çalışır, ancak İslam inancına göre kader, Allah'ın evrende olan her şeyi önceden bilip belirlediği bir ilahi planı ifade eder.
I- Allah’ın iradesidir
II- Sınırsızdır
III- Evrende var olan her şey bu iradeyle gerçekleşmektedir
Bu özellikler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Cüzi İrade B) Akıl C) Kader D) Külli İrade
Verilen özellikler, "Külli İrade" kavramına aittir. Külli İrade, Allah'ın genel iradesini ifade eder ve evrendeki her şeyin O'nun iradesiyle gerçekleştiği anlamına gelir. Bu irade sınırsız ve her şeyi içine alandır. Cüzi İrade ise insanın özgür iradesini ifade ederken, akıl insanın düşünme ve değerlendirme yeteneğini temsil eder
Allah’ın ezelden bilip takdir ettiği şeylerin zamanı gelince meydana gelmesine ne denir?
A) Kaza B) Kader C) İrade D) Tevekkül
Verilen açıklamada yer alan kavram, "Kader" olarak adlandırılır. Kader, Allah'ın ezelden belirlediği ve önceden bilip takdir ettiği olayların ve durumların zamanı gelince gerçekleşmesidir. Bu kavram, İslam inancında önemli bir rol oynar ve insanların yaşamında bir yönlendirme ve sınırlama olarak kabul edilir. Kaza ise gerçekleşen olayların sonucudur ve insanın iradesi doğrultusunda yapmış olduğu tercihlerin sonucunda ortaya çıkar.
Toplumsal değerlerin önemi ve paylaşma kültürünün toplumsal düzeni nasıl etkilediğini anlayabilme yeteneği.
Zekât ibadetinin temel prensiplerini anlamak ve doğru şekilde yerine getirmek.
Zekatın İslam'da maddi yardımlaşmanın bir şekli olarak fakirlere, yoksullara ve muhtaçlara verilen ibadet olduğu anlaşılır
Yardımlaşmanın ve paylaşmanın toplumsal ilişkiler üzerindeki olumlu etkilerini anlamak.
Kur'an'dan alınan örneklerle, toplumsal dayanışma, paylaşma ve yardımlaşmanın İslami değerlerle nasıl uyumlu olduğunu anlamak.
İnsanın akıl ve düşünme yeteneğini kullanarak sorumlu bir şekilde hareket etme kabiliyetini anlamak.
Ayetlerin içeriklerini anlayarak ecel ve ömür konusunu Kur'an'da geçen ayetler üzerinden değerlendirebilmek.
İslam dini kavramlarını ve terimlerini doğru bir şekilde anlamak, özellikle "kaza" kavramını kavrayarak kullanmak.
İslam inancının temel kavramlarına ve bu kavramların hayatımızdaki yansımalarına anlayışla yaklaşma yeteneği.
Kur'an-ı Kerim'de ifade edilen toplumsal değerleri anlama ve bu değerlere uygun davranışları sergileme yeteneği.
İslam'ın öğretilerine göre insanın iradesini anlama ve sorumluluk bilincini geliştirme yeteneği.
Özveri, çaba ve emekle hedefe ulaşmanın gerekliliği anlayışı.
İnsanın iradesi dışında olan faktörleri tanıma ve anlama.
Evrende meydana gelen fiziksel olayları anlamlandırma ve fiziksel yasaları tanıma.
Doğadaki canlı organizmaların yaşam döngüsünü anlama, bitkilerin üreme ve büyüme süreçlerini açıklama.
Fiziksel olayları ve yasalarını anlama, farklı bilimsel disiplinler arasındaki farkları ayırt etme.
Farklı yasal türlerini ayırt etme ve bu yasaların hangi alanlarda geçerli olduğunu anlama.
Kazanım olarak, "Evrende yaratılan her şeyin Allah'ın yaratmasıyla oluştuğu, planlı ve ölçülü bir şekilde var olduğu ve Allah'ın her şeyi bir ölçüye ve düzene göre yarattığı İslam inancının temel prensiplerinden biri olarak kabul edilir." şeklinde özetlenebilir.
Kazanım olarak, "Allah'ın ilmi, İslam inancında Allah'ın her şeyi bilen ve kuşatan bir varlık olduğunu ifade eder." şeklinde özetlenebilir.
İslam inancının temel prensiplerinden biridir. Kader kavramı, Müslümanların yaşamlarındaki olayları ve durumları anlamalarına yardımcı olurken, aynı zamanda Allah'a olan teslimiyetlerini ve güvenlerini de ifade eder.
Ayetel Kürsi'nin anlamı ve öğretileri, Müslümanların Allah'a olan imanını güçlendirirken, aynı zamanda O'nun büyüklüğüne ve sonsuzluğuna olan hayranlıklarını da ifade eder.
İslam'da kader ve insan iradesi kavramlarını anlamalarını sağlamayı amaçlar.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 8.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.