2022-2023 10.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1.Dönem 2.Yazılı (TEST) sınavı 10.Sınıf kategorisinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alt kategorisinin, 1 dönemine ait. Bu sınav Kolay derecede zorluktadır. Toplamda 20 sorudan oluşmaktadır.
Aşağıdaki ayetlerden hangisi konu bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) “...O (Allah), her an yaratma halindedir.”
B) “Gökleri ve yeryüzünü yoktan var eden O’dur...”
C) “Yaratmayı ilk başlatan da, devam ettiren de odur...”
D) “...Bana dua ettiği zaman dua edenin dileğine karşılık veririm...”
E) “O, yaşatandır ve öldürendir. Gecenin ve gündüzün değişmesi onun eseridir...”
Evrende hiçbir şey başıboş, anlamsız ve amaçsız değildir. Her varlık birbiriyle uyum içerisinde, büyük bir bütünün parçası olarak hareket etmektedir. Hiçbir varlık kendisi için belirlenmiş olan tabiat kanunlarının dışına çıkmamaktadır.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
A) Her şeyin bir gayesi vardır.
B) Varlıklar arasında bir uyumsuzluk yoktur.
C) Evrendeki düzen kendiliğinden meydana gelmiştir.
D) Her varlığın evren bütünlüğünde bir anlamı vardır.
E) Her şey belli bir yasaya göre hareket etmektedir.
Ağılda oğlak doğsa, ovada otu biter.
Bu atasözü ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hayvanlar bitkilerle beslenmektedirler.
B) Hayvanların rızkı kendi türlerine özeldir.
C) Her canlı farklı bir nimetle rızıklandırılmaktadır.
D) Allah, yarattığı her varlığın rızkını da yaratmaktadır.
E) Her doğumdan sonra doğada birtakım değişimler ol maktadır.
Hiç kimse her resmin bir ressamının her kitabın bir yazarının her elbisenin bir terzisinin her binanın bir ustasının olduğundan şüphe etmez. Ortada bir eser varsa onu mutlaka bir yapan vardır diye düşünür. O halde içinde yaşadığımız muhteşem evrenin de bir - - - - vardır.
Anlam akışına göre cümledeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) şekli B) ölçüsü C) yaratıcısı
D) güzelliği E) iklimi
“Üstlerindeki göğe bakmıyorlar mı? Hiçbir kusuru olmaksızın onu nasıl kurduk, nasıl süsledik. Yeryüzünü de düzledik, üzerine sarsılmaz dağlar yerleştirdik, orada her türden güzel bitkiler yetiştirdik; Bize yönelen her kula aydınlatıcı ve hatırlatıcı olsun diye.”
(Kâf suresi, 6-8. ayetler)
Bu ayetlerde Allah’ın sıfatlarından hangisi vurgulanmaktadır?
A) Tekvin B) Hayat C) Kelam
D) Basar E) Semi
Aşağıdakilerden hangisi samimi olarak yapılan tövbede bulunması gereken şartlardan biri değildir?
A) Günah olan davranışı terk etmek
B) Din görevlisinin huzurunda tövbe etmek
C) Kul hakkı varsa hak sahibiyle helalleşmek
D) İşlenen günahtan dolayı pişmanlık duymak
E) Aynı günahı bir daha işlememeye kararlı olmak
Aşağıdakilerden hangisi “Allah’a niçin ibadet edilir?” sorusuna cevap olamaz?
A) Emrine itaat için
B) Rızasına kavuşmak için
C) Sevgisini kazanmak için
D) Toplumda beğenilmek için
E) Verdiği nimetlere şükretmek için
Aşağıdakilerden hangisi insanları dua etmeye yönelten etkenlerden biri değildir?
A) Gelecek endişesi
B) Hastalıktan şifa bulma isteği
C) Kendi kendine yetebilme duygusu
D) Her hangi bir şeyden duyulan korku
E) Sahip olduğu nimetler için şükretme arzusu
Aşağıdakilerden hangisi insanın Allah ile iletişim kurma yollarından biri değildir?
A) Dua etmek B) Namaz kılmak
C) Tövbe etmek D) Selamlaşmak
E) Kur’an okumak
Tövbe ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Günahı hafife almaktır.
B) Yapılan hatayı onarmaktır.
C) Günah işlediğine pişman olmaktır.
D) Günahtan dolayı Allah’tan af dilemektir.
E) Aynı hataya düşmemeye karar vermektir.
Hz. Peygamber’in (sav.) “ibadetin özü” olarak nitelendirdiği ibadet aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdest B) Namaz C) Dua
D) Hac E) Oruç
Aşağıdaki ayetlerden hangisi konusu bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) “De ki: Onları ilk defa var eden diriltecektir. O her yaratılmışı hakkıyla bilendir.”
B) “Gökleri yedi kat yaratan O’dur. Rahman’ın yaratmasında bir dengesizlik göremezsin.”
C) “Geceyi ve gündüzü, güneşi ve ayı yaratan O’dur. Her biri bir yörüngede hareket etmektedir.”
D) “Gökten bir ölçüye göre suyu indiren O’dur. Biz onunla kupkuru ölü bir memlekete can verdik...”
E) “Güneşte, kendisi için (tespit edilmiş) olan bir karar yerine doğru akıp gitmektedir. Bu, üstün ve güçlü olan Allah’ın takdiridir. “
Allah’ın "merhametli, daima affeden, günahlardan dilediğini affedip suçları bağışlayan” anlamına gelen ismi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kerim B) Kavi C) Afuv
D) Kadîr E) Kayyûm
• Putperest bir kavmin içinde olmalarına rağmen Allah’ın varlığına ve birliğine iman etmişlerdir.
• İnançlarını açıkça dile getirip içinde bulundukları topluma karşı çıkmışlardır.
• İnançlarından ötürü öldürülmekten korunmak için bir mağaraya sığınmışlardır.
Bu bilgiler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Ashab-I Suffe B) Ashab-I Kehf
C) Darun Nedve D) Darul Erkam
E) Hilful Fudul
“Herhangi bir konuda doğruyu bulmak için sahasında güvenilir bir uzmanın görüşüne başvurulması” olarak tanımlanan kavram hangisidir?
A) İstişare B) İstihare C) Mukabele
D) Mülakat E) İlmihal
Hz. İbrahim’le ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Hz. Süleyman’la aynı zaman diliminde yaşamıştır.
B) Babasını ve kavmini tevhit inancına davet etmiştir.
C) Nemrut’un itirazlarına susturucu cevaplar vermiştir.
D) O, Kur’an’da samimi bir Müslüman ve Hanif olarak anılmıştır.
E) Putları kırarak onların kendilerini savunamadıklarını göstermiştir.
Hz. Ali’yle ilgili aşağıdaki bilgilerin hangisinde yanlışlık yapılmıştır?
A) Hz. Peygamber, onu himayesine almış ve büyütmüştür.
B) Hz. Muhammed’in sancaktarlığını yapmış bir sahabidir.
C) Hz. Peygamber’in amcası Ebû Talib’in en küçük oğludur.
D) Hendek Savaşı’nda şehit olan sahabilerden biridir.
E) Hz. Muhammed’in peygamberliğine ilk iman edenlerdendir.
A) Anne babanın dini inancına bağlı olunmalıdır.
B) Anne babanın razı edilmesi hedeflenmelidir.
C) Anne ve babayı üzmekten sakınılmalıdır.
D) Anne ve babayla güzel konuşulmalıdır.
E) Yalnızca Allah’a İbadet edilmelidir.
“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla istişare et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (ona dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”
Bu ayetle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İstişare kavramının tanımı yapılmaktadır.
B) İnsanların kalplerine girmenin yolu gösterilmektedir.
C) Hz. Peygamberin çevresindekilere davranış tarzı övülmektedir.
D) İnsan ilişkilerinde yumuşak huyluluğun önemi vurgulanmaktadır.
E) Hata edenlere karşı nasıl davranılması gerektiği açıklanmaktadır.
“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla istişare et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (ona dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”
Aşağıdakilerden hangisi bu ayetin mesajına uygun değildir?
A) Hata eden kişiyi bağışlamak
B) Uzmanların görüşlerini almak
C) Yerine getirilmesi zor olan kararı değiştirmek
D) Gerekeni yapıp sonucu Allah’a bırakmak
E) Yanlış yapana anlayış göstermek
Aşağıdaki ayetlerden hangisi konu bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) “...O (Allah), her an yaratma halindedir.”
B) “Gökleri ve yeryüzünü yoktan var eden O’dur...”
C) “Yaratmayı ilk başlatan da, devam ettiren de odur...”
D) “...Bana dua ettiği zaman dua edenin dileğine karşılık veririm...”
E) “O, yaşatandır ve öldürendir. Gecenin ve gündüzün değişmesi onun eseridir...”
Bu sorunun cevap anahtarı D'dir. Diğer dört ayet Allah'ın yaratma gücünü vurgularken, D seçeneği Allah'ın dualara cevap verdiğini ifade etmektedir. Diğer ayetler yaratma ile ilgiliyken, D seçeneği dua ile ilgili bir konuyu işlemektedir. Bu nedenle D seçeneği diğerlerinden farklıdır.
Evrende hiçbir şey başıboş, anlamsız ve amaçsız değildir. Her varlık birbiriyle uyum içerisinde, büyük bir bütünün parçası olarak hareket etmektedir. Hiçbir varlık kendisi için belirlenmiş olan tabiat kanunlarının dışına çıkmamaktadır.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
A) Her şeyin bir gayesi vardır.
B) Varlıklar arasında bir uyumsuzluk yoktur.
C) Evrendeki düzen kendiliğinden meydana gelmiştir.
D) Her varlığın evren bütünlüğünde bir anlamı vardır.
E) Her şey belli bir yasaya göre hareket etmektedir.
Cevap: C) Evrendeki düzen kendiliğinden meydana gelmiştir. Verilen parçada, her varlığın birbiriyle uyum içinde hareket ettiği ve belirlenmiş olan tabiat kanunlarına göre hareket ettiği belirtilmektedir. Bu nedenle, evrendeki düzenin kendiliğinden meydana gelmediği anlamına gelen "C) Evrendeki düzen kendiliğinden meydana gelmiştir" ifadesine ulaşılamaz.
Ağılda oğlak doğsa, ovada otu biter.
Bu atasözü ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hayvanlar bitkilerle beslenmektedirler.
B) Hayvanların rızkı kendi türlerine özeldir.
C) Her canlı farklı bir nimetle rızıklandırılmaktadır.
D) Allah, yarattığı her varlığın rızkını da yaratmaktadır.
E) Her doğumdan sonra doğada birtakım değişimler ol maktadır.
Doğru cevap D'dir. Atasözü, Allah'ın her yaratığın rızkını yarattığını ifade etmektedir. Oğlak doğduğunda otun bitmesi, doğum sonrası doğadaki değişimlere bir örnektir. Bu atasözüyle anlatılmak istenen, Allah'ın her varlığın rızkını yaratması ve sağlamasıdır.
Hiç kimse her resmin bir ressamının her kitabın bir yazarının her elbisenin bir terzisinin her binanın bir ustasının olduğundan şüphe etmez. Ortada bir eser varsa onu mutlaka bir yapan vardır diye düşünür. O halde içinde yaşadığımız muhteşem evrenin de bir - - - - vardır.
Anlam akışına göre cümledeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) şekli B) ölçüsü C) yaratıcısı
D) güzelliği E) iklimi
Cevap: C) yaratıcısı Verilen paragrafta, her eserin bir yaratıcısı olduğu vurgulanmaktadır. Bu nedenle, cümledeki boşluğa "yaratıcısı" kelimesi gelmelidir.
“Üstlerindeki göğe bakmıyorlar mı? Hiçbir kusuru olmaksızın onu nasıl kurduk, nasıl süsledik. Yeryüzünü de düzledik, üzerine sarsılmaz dağlar yerleştirdik, orada her türden güzel bitkiler yetiştirdik; Bize yönelen her kula aydınlatıcı ve hatırlatıcı olsun diye.”
(Kâf suresi, 6-8. ayetler)
Bu ayetlerde Allah’ın sıfatlarından hangisi vurgulanmaktadır?
A) Tekvin B) Hayat C) Kelam
D) Basar E) Semi
Doğru cevap A) Tekvin olmalıdır. Ayetlerde, Allah'ın yaratma eylemlerine vurgu yapılmaktadır. "Nasıl kurduk, nasıl süsledik" ifadeleriyle Allah'ın yaratma ve kudret sıfatı olan Tekvin vurgulanmaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi samimi olarak yapılan tövbede bulunması gereken şartlardan biri değildir?
A) Günah olan davranışı terk etmek
B) Din görevlisinin huzurunda tövbe etmek
C) Kul hakkı varsa hak sahibiyle helalleşmek
D) İşlenen günahtan dolayı pişmanlık duymak
E) Aynı günahı bir daha işlememeye kararlı olmak
Cevap anahtarı olarak B şıkkı verilebilir. Çünkü samimi bir tövbe için, din görevlisinin huzurunda tövbe etmek bir zorunluluk değildir. Tövbe, kişinin Allah'a yönelmesi ve samimi bir şekilde pişmanlık duymasıyla gerçekleşir. Samimi bir tövbe için bazı şartlar vardır. Bunlar arasında günah olan davranışı terk etmek, pişmanlık duymak ve aynı günahı bir daha işlememeye kararlı olmak gibi şartlar yer alır. Ayrıca, kul hakkı varsa hak sahibiyle helalleşmek de önemli bir adımdır. Ancak din görevlisinin huzurunda tövbe etmek, samimi bir tövbenin şartlarından biri olmasa da, bazı durumlarda tercih edilen bir yaklaşımdır.
Aşağıdakilerden hangisi “Allah’a niçin ibadet edilir?” sorusuna cevap olamaz?
A) Emrine itaat için
B) Rızasına kavuşmak için
C) Sevgisini kazanmak için
D) Toplumda beğenilmek için
E) Verdiği nimetlere şükretmek için
Cevap anahtarı olarak D şıkkı verilebilir. Çünkü Allah'a ibadet etmenin temel amacı toplumda beğenilmek veya takdir edilmek değildir. İbadet, kişinin Allah'a olan bağlılığını, saygısını ve sevgisini ifade etmek amacıyla gerçekleştirilir. "Allah'a niçin ibadet edilir?" sorusu, ibadetin temel amacını anlamayı gerektirir. İbadet, Allah'a itaat etmek, rızasına kavuşmak, sevgisini kazanmak ve verdiği nimetlere şükretmek gibi nedenlerle gerçekleştirilir. Ancak ibadetin amacı toplumda beğenilmek veya takdir edilmek değildir. İbadet, kişinin Allah'a olan bağlılığını ve saygısını ifade etmek amacıyla yapılır.
Aşağıdakilerden hangisi insanları dua etmeye yönelten etkenlerden biri değildir?
A) Gelecek endişesi
B) Hastalıktan şifa bulma isteği
C) Kendi kendine yetebilme duygusu
D) Her hangi bir şeyden duyulan korku
E) Sahip olduğu nimetler için şükretme arzusu
Aşağıdakilerden hangisi insanın Allah ile iletişim kurma yollarından biri değildir?
A) Dua etmek B) Namaz kılmak
C) Tövbe etmek D) Selamlaşmak
E) Kur’an okumak
Cevap anahtarı olarak D şıkkı verilebilir. Çünkü insanın Allah ile iletişim kurma yollarından biri selamlaşmak değildir. Selamlaşmak, insanlar arasındaki iletişimi güçlendirmek ve dostluk bağlarını pekiştirmek için kullanılan bir iletişim yöntemidir, ancak doğrudan Allah ile iletişim kurma amacı taşımaz. İnsanın Allah ile iletişim kurma yolları arasında dua etmek, namaz kılmak, tövbe etmek ve Kur'an okumak bulunmaktadır. Bu eylemler, insanın manevi bağını güçlendirmek ve Allah'a yakınlaşmak için kullanılan yöntemlerdir. Ancak selamlaşmak, insanlar arasındaki iletişimi sağlayan bir sosyal adettir ve doğrudan Allah ile iletişim amacı taşımaz.
Tövbe ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Günahı hafife almaktır.
B) Yapılan hatayı onarmaktır.
C) Günah işlediğine pişman olmaktır.
D) Günahtan dolayı Allah’tan af dilemektir.
E) Aynı hataya düşmemeye karar vermektir.
Cevap anahtarı olarak A şıkkı verilebilir. Çünkü tövbe, günahı hafife almak anlamına gelmez. Tövbe, yapılan hatayı kabul etmek, pişman olmak ve Allah'tan af dilemekle birlikte, aynı hataya düşmemeye karar vermek gibi unsurları içerir. Tövbe, bir kişinin günah işlediğine pişman olması, yapılan hatayı onarmaya çalışması, Allah'tan af dilemesi ve aynı hataya düşmemeye karar vermesi anlamına gelir. Ancak tövbe günahı hafife almak anlamına gelmez. Günahın ciddiyetini kabul etmek ve samimi bir şekilde pişmanlık duymak, tövbenin önemli unsurlarıdır.
Hz. Peygamber’in (sav.) “ibadetin özü” olarak nitelendirdiği ibadet aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdest B) Namaz C) Dua
D) Hac E) Oruç
Bu sorunun cevap anahtarı B) Namaz'dır. Hz. Peygamber (sav.) namazı "ibadetin özü" olarak nitelendirmiştir. Hz. Peygamber'in (sav.) pek çok hadisinde namazın önemi vurgulanmıştır. Namaz, Müslümanlar için temel bir ibadettir ve İslam'ın beş şartından biridir. Namaz, Allah'a yönelik bir ibadet olup, düzenli olarak beş vakit olarak kılınması gerekmektedir. Hz. Peygamber (sav.) namazı kişinin Allah'a yaklaşmasını, samimiyetini ve itaatini gösteren bir ibadet olarak değerlendirmiştir.
Aşağıdaki ayetlerden hangisi konusu bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) “De ki: Onları ilk defa var eden diriltecektir. O her yaratılmışı hakkıyla bilendir.”
B) “Gökleri yedi kat yaratan O’dur. Rahman’ın yaratmasında bir dengesizlik göremezsin.”
C) “Geceyi ve gündüzü, güneşi ve ayı yaratan O’dur. Her biri bir yörüngede hareket etmektedir.”
D) “Gökten bir ölçüye göre suyu indiren O’dur. Biz onunla kupkuru ölü bir memlekete can verdik...”
E) “Güneşte, kendisi için (tespit edilmiş) olan bir karar yerine doğru akıp gitmektedir. Bu, üstün ve güçlü olan Allah’ın takdiridir. “
Doğru cevap A olacaktır. A şıkkındaki ayette Allah'ın yaratma gücü ve bilgisi vurgulanırken diğer ayetlerde yaratma eylemi, göklerin yaratılışı, gece ve gündüzün düzeni, suyun gökten indirilmesi gibi farklı konular yer almaktadır.
Allah’ın "merhametli, daima affeden, günahlardan dilediğini affedip suçları bağışlayan” anlamına gelen ismi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kerim B) Kavi C) Afuv
D) Kadîr E) Kayyûm
Bu sorunun cevap anahtarı C) Afuv'dur. Allah'ın "merhametli, daima affeden, günahlardan dilediğini affedip suçları bağışlayan" anlamına gelen ismi Afuv'dur. Afuv, Arapça kökenli bir isim olup affetmeyi, bağışlamayı ifade eder. Bu isim, Allah'ın sonsuz merhametini ve bağışlayıcı olduğunu vurgular. Allah'ın Afuv ismi, insanların günahlarını affetmesi, onları bağışlaması ve tekrar temiz bir sayfa açması anlamına gelir.
• Putperest bir kavmin içinde olmalarına rağmen Allah’ın varlığına ve birliğine iman etmişlerdir.
• İnançlarını açıkça dile getirip içinde bulundukları topluma karşı çıkmışlardır.
• İnançlarından ötürü öldürülmekten korunmak için bir mağaraya sığınmışlardır.
Bu bilgiler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Ashab-I Suffe B) Ashab-I Kehf
C) Darun Nedve D) Darul Erkam
E) Hilful Fudul
Doğru cevap B) Ashab-I Kehf'dir. Verilen bilgilere göre, putperest bir kavmin içinde olmalarına rağmen, Ashab-I Kehf Allah'ın varlığına ve birliğine iman etmişlerdir. İnançlarını açıkça dile getirerek topluma karşı çıkmışlar ve inançlarından dolayı öldürülmekten korunmak için bir mağaraya sığınmışlardır. Bu bilgiler Ashab-I Kehf ile ilgilidir.
“Herhangi bir konuda doğruyu bulmak için sahasında güvenilir bir uzmanın görüşüne başvurulması” olarak tanımlanan kavram hangisidir?
A) İstişare B) İstihare C) Mukabele
D) Mülakat E) İlmihal
Bu sorunun cevap anahtarı A) İstişare'dir. İstişare, "herhangi bir konuda doğruyu bulmak için sahasında güvenilir bir uzmanın görüşüne başvurulması" olarak tanımlanan bir kavramdır. İstişare, İslam dininde önemli bir ilke olarak kabul edilir. Karar verme sürecinde danışma, farklı perspektifleri göz önünde bulundurma ve uzman görüşlerine başvurma anlamına gelir. Bu şekilde, doğru ve isabetli kararlar alınması hedeflenir. İstişare, bireylerin ve toplumun hayatında birçok alanda uygulanabilir. Önemli kararlar, planlar veya projelerle ilgili olarak uzmanlardan görüş almak, çeşitli fikirleri değerlendirmek ve ortak akılla hareket etmek istişarenin temel prensipleridir.
Hz. İbrahim’le ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Hz. Süleyman’la aynı zaman diliminde yaşamıştır.
B) Babasını ve kavmini tevhit inancına davet etmiştir.
C) Nemrut’un itirazlarına susturucu cevaplar vermiştir.
D) O, Kur’an’da samimi bir Müslüman ve Hanif olarak anılmıştır.
E) Putları kırarak onların kendilerini savunamadıklarını göstermiştir.
Doğru cevap A) Hz. Süleyman'la aynı zaman diliminde yaşamıştır. Hz. İbrahim'in Hz. Süleyman'la aynı zaman diliminde yaşadığı bilgisi yanlıştır. Hz. İbrahim daha eski bir peygamberdir ve Hz. Süleyman'dan önce yaşamıştır. Diğer seçeneklerde ise Hz. İbrahim'in babasını ve kavmini tevhit inancına davet ettiği, Nemrut'un itirazlarına cevaplar verdiği, Kur'an'da samimi bir Müslüman ve Hanif olarak anıldığı, putları kırarak onların kendilerini savunamadığını gösterdiği bilgileri doğrudur.
Hz. Ali’yle ilgili aşağıdaki bilgilerin hangisinde yanlışlık yapılmıştır?
A) Hz. Peygamber, onu himayesine almış ve büyütmüştür.
B) Hz. Muhammed’in sancaktarlığını yapmış bir sahabidir.
C) Hz. Peygamber’in amcası Ebû Talib’in en küçük oğludur.
D) Hendek Savaşı’nda şehit olan sahabilerden biridir.
E) Hz. Muhammed’in peygamberliğine ilk iman edenlerdendir.
doğru cevap D) Hendek Savaşı’nda şehit olan sahabilerden biridir. ifadesinde yanlışlık yapılmıştır. Hz. Ali Hendek Savaşı'nda şehit olan sahabilerden biri değildir. Bu ifade yanlıştır. Hz. Ali, İslam tarihinde önemli bir sahabi ve İslam'ın dördüncü halifesi olarak bilinir. Hendek Savaşı'nda da yer almıştır, ancak savaşta şehit olan sahabilerden biri değildir. Hz. Ali'nin Hz. Peygamber'in amcası Ebû Talib'in en küçük oğlu olduğu bilgisi doğrudur. Hz. Peygamber, onu himayesine almış ve büyütmüştür. Hz. Muhammed'in sancaktarlığını yapmış bir sahabidir. Ayrıca Hz. Muhammed'in peygamberliğine ilk iman edenlerdendir.
A) Anne babanın dini inancına bağlı olunmalıdır.
B) Anne babanın razı edilmesi hedeflenmelidir.
C) Anne ve babayı üzmekten sakınılmalıdır.
D) Anne ve babayla güzel konuşulmalıdır.
E) Yalnızca Allah’a İbadet edilmelidir.
Doğru cevap A) Anne babanın dini inancına bağlı olunmalıdır. Verilen ayet ve hadislerde anne ve babaya iyi davranmanın önemi vurgulanmaktadır. Ancak anne ve babanın dini inancına bağlı olunması gerektiği yargısına doğrudan ulaşılamaz. Ayet ve hadislerde vurgulanan temel prensipler anne ve babanın rızasını hedeflemek, onları üzmekten sakınmak, güzel konuşmak ve Allah'a itaat etmek üzerinedir. Anne ve babanın dini inancına bağlı olma konusu ise daha geniş bir tartışma gerektirmektedir.
“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla istişare et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (ona dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”
Bu ayetle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İstişare kavramının tanımı yapılmaktadır.
B) İnsanların kalplerine girmenin yolu gösterilmektedir.
C) Hz. Peygamberin çevresindekilere davranış tarzı övülmektedir.
D) İnsan ilişkilerinde yumuşak huyluluğun önemi vurgulanmaktadır.
E) Hata edenlere karşı nasıl davranılması gerektiği açıklanmaktadır.
Doğru cevap A) İstişare kavramının tanımı yapılmaktadır. Verilen ayette, Hz. Peygamberin davranışı üzerinden bazı öğretiler aktarılmaktadır. Ayette, yumuşak davranmanın önemi vurgulanırken, Allah'a tevekkül etmenin, affetmenin, istişare etmenin ve karar vermeyi takip eden azim ve kararlılığın değeri vurgulanmaktadır. Ancak istişare kavramının tanımının yapıldığı söylenemez, çünkü ayette istişare kelimesi geçmemektedir.
“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla istişare et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (ona dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”
Aşağıdakilerden hangisi bu ayetin mesajına uygun değildir?
A) Hata eden kişiyi bağışlamak
B) Uzmanların görüşlerini almak
C) Yerine getirilmesi zor olan kararı değiştirmek
D) Gerekeni yapıp sonucu Allah’a bırakmak
E) Yanlış yapana anlayış göstermek
Doğru cevap C) Yerine getirilmesi zor olan kararı değiştirmek. Verilen ayette, Hz. Peygamberin davranışı üzerinden bazı öğretiler aktarılmaktadır. Ayette, yumuşak davranmanın, affetmenin, istişare etmenin, karar vermeyi takip eden azim ve kararlılığın ve Allah'a tevekkül etmenin değeri vurgulanmaktadır. Ancak, ayetin mesajına uygun olmayan şık, yerine getirilmesi zor olan kararı değiştirmektir. Ayette, karar verildikten sonra azimli olup Allah'a tevekkül etmek vurgulanırken, kararın değiştirilmesi değil, kararlılıkla hareket etmek önemlidir.
Ayetlerin içeriklerini anlayabilme, konu ve tema farklılıklarını ayırt edebilme.
Verilen bir metinden çıkarılamayacak bir yargıyı belirleme becerisi.
Atasözlerini anlama ve anlamlandırma becerisi, Allah'ın rızık verme gücünün vurgulanması.
Anlam akışına göre bir metindeki boşluğa en uygun kelimeyi seçme becerisi.
Metindeki ifadeleri anlayarak, metinde vurgulanan kavramı tespit etme becerisi.
Samimi bir tövbenin şartlarını anlama ve değerlendirme becerisi.
İbadetin temel amacını anlama ve doğru nedenlerle ibadet etme becerisi.
Verilen seçenekler arasında insanları dua etmeye yönlendiren etkenleri belirleme becerisi.
İnsanın Allah ile iletişim kurma yollarını doğru bir şekilde bilmek ve uygulamak.
Tövbenin doğru anlamını bilmek ve bu kavramı yanlış anlamlandırmaktan kaçınmak.
Hz. Peygamber'in (sav.) namazı "ibadetin özü" olarak nitelendirdiğini bilmek.
Ayetler arasındaki farklı konuları tanımak ve doğru bir şekilde ayetleri anlamlandırma yeteneği.
Allah'ın isimlerinden biri olan Afuv'un "merhametli, daima affeden, günahlardan dilediğini affedip suçları bağışlayan" anlamına geldiğini bilmek.
Ashab-I Kehf'in hikayesini ve inançlarını anlama yeteneği.
İstişarenin, "herhangi bir konuda doğruyu bulmak için sahasında güvenilir bir uzmanın görüşüne başvurulması" anlamına geldiğini bilmek.
Hz. İbrahim'in hayatı ve davetleri hakkında doğru bilgiye sahip olma yeteneği.
Hz. Ali'nin Hendek Savaşı'nda şehit olan sahabilerden biri olmadığını bilmek.
Anne ve babanın değerini ve önemini anlama ve onlara saygı gösterme yeteneği.
İnsan ilişkilerinde yumuşak huyluluğun önemi ve hatalara karşı nasıl davranılması gerektiği hakkında bilinç.
Gerekeni yapıp sonucu Allah'a bırakma ve yanlış yapanlara anlayış gösterme bilinci.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 10.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.