10.Sınıf Kuran-ı Kerim 2.Dönem Sonu Test sınavı 10.Sınıf kategorisinin Kur’an-ı Kerim alt kategorisinin, 2 dönemine ait. Bu sınav Orta derecede zorluktadır. Toplamda 18 sorudan oluşmaktadır.
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde Medd-i Lin doğru kullanılmamıştır?
A) وَالْعَصْرِ B) بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
C) لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ D) قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ
E) قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
Aşağıdaki kelimelerden hangisi uzatmalı bir şekilde okunmaz?
A) مُحَمَّدٌ B) رَحْمَنٌ C) غَفُورٌ D) عَلِيٌّ E) قَوِيٌّ
Aşağıdaki cümlelerden hangisi Medd-i Lin kuralına uymaktadır?
A) رَأَيْتُ الْكِتَابَ B) أَكْرَمْتُ الضَّيْفَ
C) سَافَرَ الرَّكَّابُ D) تَحَسَّسَ الْطِّبِّيبُ
E) جَلَسَ الرَّجُلُ
Aşağıdaki cümlelerden hangisi Medd-i Lin kuralına uymaz?
A) فَصَلَّى الْإِمَامُ
B) شَاهَدْتُ الْمُبَارَاةَ
C) تَدَرَّسَ الطَّالِبُ
D) اِشْتَرَى الْبَائِعُ
E) حَبَّ الْأَطْفَالُ الْمَرَاجِلَ
Aşağıdaki kelime çiftlerinden hangisi medd-i lazım ile okunmaz?
A) قَرَأْتُ الْكِتَابَ / كَتَبْتُ الْمَذْكُورَةَ
B) بَيْتٌ جَمِيلٌ / مَنْزِلٌ كَبِيرٌ
C) مَاكِيْنٌ حَدِيْثٌ / كِتَابٌ قَدِيْمٌ
D) بَنَاتٌ جَمِيْلَاتٌ / وَلَدٌ مُحْتَرِمٌ
E) عَالِمٌ كَبِيْرٌ / دُكْتُوْرٌ مُمْتَازٌ
Medd-i lazımın uygulandığı kelimeler hangi durumda olursa olsun aşağıdaki durumlardan hangisinde medd edilmez?
A) Tekrarlanan kelimelerde
B) İsim cümlelerinde
C) Fiil cümlelerinde
D) Sıfat tamlamalarında
E) Belirli bir şahıs veya şeyi ifade eden zamirlerde
Medd-i lazım, hangi durumlarda uygulanır?
A) Fetha, kesra, zemma ünlülerinin yanında
B) Sadece zemma ünlüsü yanında
C) Sadece kesra ünlüsü yanında
D) Fetha ve kesra ünlülerinin yanında
E) Sadece fetha ünlüsü yanında
Aşağıdaki örneklerden hangisinde medd-i lazım uygulanmıştır?
A) قَـٰلَ كَلَّا
B) فَـٰطِمَة
C) بِٱلدُّنْيَا
D) مِنْ شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ
E) ٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ
Medd-i Arız, bir harfin şeddeli okunması sonucu oluşan bir okuma durumudur. Hangi harfler Medd-i Arız'ı gerektirir?
A) س، ش، ص، ض B) ذ، ز، ظ، ث C) ج، ح، خ، ق
D) ل، ر، ن، م E) ك، ت، ب، د
Hangi durumlarda Medd-i Arız yapılır?
A) Kelime başında
B) Kelime sonunda
C) Kelime ortasında
D) Kelime içinde şeddeli harfler arasında
E) Şeddeli harf yoksa yapılmaz
Aşağıdaki örneklerden hangisi Medd-i Arız'ı yanlış uygular?
A) حَيَّ B) بَشَّرْنَا C) سُبْحَانَهُ D) عَالِيَهُ E) قَدْ جَاءَكُمْ
Aşağıdaki kelimelerden hangisinin son harfi Medd-i Munfasıl'dır?
A) جَميلٌ (cemilun) B) رَحِيمٌ (rahimun)
C) فَتَاةٌ (fataatun) D) قَوْمٌ (kaumun)
E) كَتَبٌ (ketabun)
Medd-i Munfasıl nedir?
A) Harf uzatması yapmak için kullanılır.
B) Bir harfi uzatmak için bir önceki harfi uzatmak.
C) Kelimenin ortasında bir harfin uzatılmasıdır.
D) Kelimenin sonunda bir harfin uzatılmasıdır.
E) Kısa bir sesli harfle biten bir kelimeye bir sesli harfle başlayan bir kelime eklenir.
Hangisi Medd-i Munfasıl'a örnek değildir?
A) إِلَيْكَ B) كَيْدَهُم C) تَسْمَعُ D) فَتَوَلَّىٰ E) لَهُمْ
Aşağıdakilerden hangisi Medd-i Muttasıl'ın özelliklerinden biri değildir?
A) Harf-i mukatta ile biten bir kelime takip edilir.
B) Bu durumda bir harf uzatılır.
C) Harf uzatmanın süresi 2 harftir.
D) Arap alfabesinde Medd-i Muttasıl'a sahip 6 harf vardır.
E) Medd-i Muttasıl sadece Kur'an'da kullanılır.
"Sıfatın, fiilin ya da ismin son harfi sahne-i Nûn ile bitiyor ve ondan sonra gelen bir kelimeye bağlanıyorsa bu durumda Medd-i Muttasıl yapılır." Bu ifadedeki hangi kavram Medd-i Muttasıl ile ilgilidir?
A) Sahne-i Nûn B) Fiil C) Sıfat D) İsim E) Kelime
"Yaratılmışların şerrinden, gece çöktüğü zaman gizlenip kaçınan o şeytanın şerrinden ve bağladığı her şeyden Allah'a sığınırım." Bu ayet hangi durumda okunmalıdır?
A) Namaz kılarken
B) Uyumadan önce
C) Korku veya endişe anlarında
D) Hasta veya zayıf olduğunda
E) Herhangi bir zaman
"Rabbiniz, kendisinden başka tapınılacak hiçbir ilah olmayacağına dair antlaşma yaparak, insanların anlaşmazlığa düştüğü şeylerde hüküm verir." Bu ayet hangi konuya işaret etmektedir?
A) Tevhid B) Nübüvvet C) Ahiret
D) Adalet E) İman esasları
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde Medd-i Lin doğru kullanılmamıştır?
A) وَالْعَصْرِ B) بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
C) لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ D) قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ
E) قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
Bu sorunun cevap anahtarı D) قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ cümlesidir çünkü Medd-i Lin burada yanlış kullanılmıştır. Medd-i Lin, uzatmalı harekedir ve belli harfler üzerinde kullanılır. Bu cümlede ise Medd-i Lin, uzun üstün noktalama işareti olan Maddi Leğe üzerinde kullanılmıştır, bu ise yanlış bir kullanımdır.
Aşağıdaki kelimelerden hangisi uzatmalı bir şekilde okunmaz?
A) مُحَمَّدٌ B) رَحْمَنٌ C) غَفُورٌ D) عَلِيٌّ E) قَوِيٌّ
Bu sorunun cevap anahtarı "D) عَلِيٌّ" dir. "عَلِيٌّ" kelimesi, uzatmalı bir şekilde okunamaz çünkü son harfi sukun ile biter ve Arapça'da sukunlu harfler uzatılmaz.
Aşağıdaki cümlelerden hangisi Medd-i Lin kuralına uymaktadır?
A) رَأَيْتُ الْكِتَابَ B) أَكْرَمْتُ الضَّيْفَ
C) سَافَرَ الرَّكَّابُ D) تَحَسَّسَ الْطِّبِّيبُ
E) جَلَسَ الرَّجُلُ
Bu sorunun cevap anahtarı C şıkkıdır. Medd-i Lin kuralına göre, lamelif olan bir harf, kendisinden önceki harekesiz bir harfle biten bir kelimeye bağlandığında, lam harfi üzerinde uzun bir hareke kullanılır. Bu soruda, C şıkkındaki "سَافَرَ" kelimesinde, lamelif olan "ر" harfi, kendisinden önce harekesiz "ف" harfiyle biten bir kelimeye bağlanır ve lam harfi üzerinde uzun bir hareke kullanılır.
Aşağıdaki cümlelerden hangisi Medd-i Lin kuralına uymaz?
A) فَصَلَّى الْإِمَامُ
B) شَاهَدْتُ الْمُبَارَاةَ
C) تَدَرَّسَ الطَّالِبُ
D) اِشْتَرَى الْبَائِعُ
E) حَبَّ الْأَطْفَالُ الْمَرَاجِلَ
Cevap anahtarı: E. Medd-i Lin, bir kelimenin son hecesindeki bir harekeyi uzatarak okuma kuralıdır. Bu soruda verilen cümlelerin hepsinde de son hecede bir hareke bulunmaktadır. Ancak E seçeneğinde "harf-i cer" olarak adlandırılan bir bağlaç kullanıldığı için Medd-i Lin kuralına uymamaktadır.
Aşağıdaki kelime çiftlerinden hangisi medd-i lazım ile okunmaz?
A) قَرَأْتُ الْكِتَابَ / كَتَبْتُ الْمَذْكُورَةَ
B) بَيْتٌ جَمِيلٌ / مَنْزِلٌ كَبِيرٌ
C) مَاكِيْنٌ حَدِيْثٌ / كِتَابٌ قَدِيْمٌ
D) بَنَاتٌ جَمِيْلَاتٌ / وَلَدٌ مُحْتَرِمٌ
E) عَالِمٌ كَبِيْرٌ / دُكْتُوْرٌ مُمْتَازٌ
Bu sorunun cevap anahtarı "C) مَاكِيْنٌ حَدِيْثٌ / كِتَابٌ قَدِيْمٌ" olarak verilmiştir. Medd-i lazım, Arapça'da okuyucunun okurken uzatması gereken bir harf uzatmasıdır. Medd-i lazım, Arapça okuyucuları için doğru telaffuz için önemlidir. Bu soruda medd-i lazım kuralı, ikinci kelime çiftinde uygulanamaz, çünkü bu kelime çifti bir isim cümlesi olarak yapılandırılmıştır ve medd-i lazım yalnızca fiil cümleleri için geçerlidir.
Medd-i lazımın uygulandığı kelimeler hangi durumda olursa olsun aşağıdaki durumlardan hangisinde medd edilmez?
A) Tekrarlanan kelimelerde
B) İsim cümlelerinde
C) Fiil cümlelerinde
D) Sıfat tamlamalarında
E) Belirli bir şahıs veya şeyi ifade eden zamirlerde
Bu sorunun cevap anahtarı E) Belirli bir şahıs veya şeyi ifade eden zamirlerde olacaktır. Medd-i lazım, Arapça kökenli bir kelime olup, kelime sonundaki harflerin kalın okunması anlamına gelir. Türkçede Arapça ve Farsça kelimelerde kullanılır. Medd-i lazım, sadece tekrarlanan kelimeler, isim cümleleri, fiil cümleleri ve sıfat tamlamalarında uygulanırken, belirli bir şahıs veya şeyi ifade eden zamirlerde uygulanmaz.
Medd-i lazım, hangi durumlarda uygulanır?
A) Fetha, kesra, zemma ünlülerinin yanında
B) Sadece zemma ünlüsü yanında
C) Sadece kesra ünlüsü yanında
D) Fetha ve kesra ünlülerinin yanında
E) Sadece fetha ünlüsü yanında
Bu sorunun cevap anahtarı "D) Fetha ve kesra ünlülerinin yanında"dır. Medd-i lazım, Arapça'da uzatma işareti anlamına gelir ve Kur'an-ı Kerim okurken bazı kelimelerin belirli durumlarda uzatılmasını ifade eder. Medd-i lazım, bir kelimenin sonunda bir fetha veya kesra ünlüsüyle bitip takip eden kelimenin başında fetha veya kesra ünlüsü olan bazı durumlarda uygulanır.
Aşağıdaki örneklerden hangisinde medd-i lazım uygulanmıştır?
A) قَـٰلَ كَلَّا
B) فَـٰطِمَة
C) بِٱلدُّنْيَا
D) مِنْ شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ
E) ٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ
Cevap anahtarı D olan bu soruda, "مِنْ شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ" örneğinde medd-i lazım uygulanmıştır. Medd-i lazım, Arapça okunuş kurallarından biridir ve uzatma harfleri kullanılarak sesli harflerin okunuş süresi uzatılır. Bu örnekte, "ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ" ifadesindeki "و" ve "ن" harfleri medd-i lazım ile uzatılmıştır.
Medd-i Arız, bir harfin şeddeli okunması sonucu oluşan bir okuma durumudur. Hangi harfler Medd-i Arız'ı gerektirir?
A) س، ش، ص، ض B) ذ، ز، ظ، ث C) ج، ح، خ، ق
D) ل، ر، ن، م E) ك، ت، ب، د
Bu sorunun cevap anahtarı A seçeneğidir yani س, ش, ص, ض harfleri Medd-i Arız'ı gerektirir. Medd-i Arız, şeddeli bir harfin uzun okunmasını ifade eder ve belirli harflerin şeddeli okunması sonucu oluşur.
Hangi durumlarda Medd-i Arız yapılır?
A) Kelime başında
B) Kelime sonunda
C) Kelime ortasında
D) Kelime içinde şeddeli harfler arasında
E) Şeddeli harf yoksa yapılmaz
Bu sorunun cevap anahtarı "C) Kelime ortasında" dır. Arapça'dan Türkçe'ye geçen kelimelerde bir harf uzatma işlemi olan medd-i arız, kelimenin ortasında uzatma yapmak için kullanılır. Medd-i arız, kelime içinde sesli harf ile biten bir harfle başlayan bir harf arasında bulunan sessiz harflerdir ve okunuşu sırasında sözcük akışını bozmadan bu sessiz harflerin uzatılmasıyla gerçekleştirilir.
Aşağıdaki örneklerden hangisi Medd-i Arız'ı yanlış uygular?
A) حَيَّ B) بَشَّرْنَا C) سُبْحَانَهُ D) عَالِيَهُ E) قَدْ جَاءَكُمْ
Cevap anahtarı: E) قَدْ جَاءَكُمْ yanlış bir şekilde Medd-i Arız yapmaktadır. Medd-i Arız, Arapça'da belirli durumlarda harflerin uzatılmasıdır ve sadece kelime içinde şeddeli harfler arasında uygulanır. Bu örnekte ise kelime sonundaki harf, şeddeli harf değildir ve bu nedenle Medd-i Arız yapılmamalıdır.
Aşağıdaki kelimelerden hangisinin son harfi Medd-i Munfasıl'dır?
A) جَميلٌ (cemilun) B) رَحِيمٌ (rahimun)
C) فَتَاةٌ (fataatun) D) قَوْمٌ (kaumun)
E) كَتَبٌ (ketabun)
Cevap anahtarı B seçeneği olan "رَحِيمٌ (rahimun)" kelimesidir. Medd-i Munfasıl, bir kelimenin son harfinin "elif", "vav" veya "ya" harflerinden biriyle bitmesi durumunda yapılır. Bu durumda, "رَحِيمٌ" kelimesi son harfi "mim" olduğu için Medd-i Munfasıl yapılır.
Medd-i Munfasıl nedir?
A) Harf uzatması yapmak için kullanılır.
B) Bir harfi uzatmak için bir önceki harfi uzatmak.
C) Kelimenin ortasında bir harfin uzatılmasıdır.
D) Kelimenin sonunda bir harfin uzatılmasıdır.
E) Kısa bir sesli harfle biten bir kelimeye bir sesli harfle başlayan bir kelime eklenir.
Medd-i Munfasıl, Arapça okunuş kurallarından biridir ve bir kelimenin sonundaki sesli harf uzatılarak okunmasını sağlar. Bu uzatma işlemi, okunacak kelimenin son sesli harfinin, kendinden önceki sessiz harfle aynı cümlede olmaması durumunda gerçekleşir. Bu kuralın amacı, Arapça'nın doğru okunmasını ve kelime anlamlarının doğru anlaşılmasını sağlamaktır.
Hangisi Medd-i Munfasıl'a örnek değildir?
A) إِلَيْكَ B) كَيْدَهُم C) تَسْمَعُ D) فَتَوَلَّىٰ E) لَهُمْ
Cevap anahtarı E) olan bu soruda Medd-i Munfasıl'a örnek olmayan kelime istenmektedir. Medd-i Munfasıl, bir kelimenin sonunda iki hareke (zebur) bulunması durumunda, kelimenin okunurken uzatılmasıdır. Bu soruda "لَهُمْ" kelimesi zebursuz olduğu için Medd-i Munfasıl'a örnek değildir. B
Aşağıdakilerden hangisi Medd-i Muttasıl'ın özelliklerinden biri değildir?
A) Harf-i mukatta ile biten bir kelime takip edilir.
B) Bu durumda bir harf uzatılır.
C) Harf uzatmanın süresi 2 harftir.
D) Arap alfabesinde Medd-i Muttasıl'a sahip 6 harf vardır.
E) Medd-i Muttasıl sadece Kur'an'da kullanılır.
Bu sorunun cevap anahtarı "C) Harf uzatmanın süresi 2 harftir" olarak belirtilmiştir. Medd-i Muttasıl, Arap alfabesiyle yazılan metinlerde, bir harf-i mukatta ile biten bir kelimenin ardından gelen kelimelerdeki sesli harflerin uzatılmasıdır. Medd-i Muttasıl'a sahip 6 harf vardır ve sadece Kur'an'da kullanılmaktadır.
"Sıfatın, fiilin ya da ismin son harfi sahne-i Nûn ile bitiyor ve ondan sonra gelen bir kelimeye bağlanıyorsa bu durumda Medd-i Muttasıl yapılır." Bu ifadedeki hangi kavram Medd-i Muttasıl ile ilgilidir?
A) Sahne-i Nûn B) Fiil C) Sıfat D) İsim E) Kelime
Bu sorunun cevap anahtarı "Sahne-i Nûn" kavramıdır. Medd-i Muttasıl, bir sıfatın, fiilin veya ismin son harfi sahne-i Nûn ile bitiyor ve ondan sonra gelen bir kelimeye bağlandığında yapılır. Bu kurallar Arapça'da kelime akışını düzenlemek için kullanılır.
"Yaratılmışların şerrinden, gece çöktüğü zaman gizlenip kaçınan o şeytanın şerrinden ve bağladığı her şeyden Allah'a sığınırım." Bu ayet hangi durumda okunmalıdır?
A) Namaz kılarken
B) Uyumadan önce
C) Korku veya endişe anlarında
D) Hasta veya zayıf olduğunda
E) Herhangi bir zaman
Bu sorunun cevap anahtarı C seçeneği olan "Korku veya endişe anlarında" dır. Bu ayet, Müslümanların zor durumlarda veya korku anlarında Allah'a sığınmaları gerektiğini hatırlatır.
"Rabbiniz, kendisinden başka tapınılacak hiçbir ilah olmayacağına dair antlaşma yaparak, insanların anlaşmazlığa düştüğü şeylerde hüküm verir." Bu ayet hangi konuya işaret etmektedir?
A) Tevhid B) Nübüvvet C) Ahiret
D) Adalet E) İman esasları
Bu sorunun cevap anahtarı "D) Adalet"tir. Ayet, Allah'ın insanlar arasındaki anlaşmazlıklarda adaletle hüküm verdiğine işaret etmektedir. Bu ayet, İslam dininde adaletin önemini vurgulamaktadır.
Arapça dilbilgisi kurallarını ve okuma kurallarını anlama kazanımını hedefler.
Arapça okuma ve telaffuz kurallarını anlama becerisini ölçmektedir.
Arapça kelime ve gramer kurallarına hakim olma ve okuma becerilerini geliştirme hedeflenir.
Arapça dilbilgisi kurallarını anlama ve uygulama becerisi.
Arapça dilbilgisi ve telaffuzunu anlama becerisini ölçmeyi amaçlar.
dil bilgisi kurallarına uygun olarak kelime sonundaki harflerin okunuşunu yapabilecek yeteneği kazanmaktır.
Arapça okunuş kurallarını bilmek ve uygulamak kazanımını ölçmektedir.
Arapça dilbilgisi kurallarını anlama ve uygulama becerisini test etmektedir.
medd-i arız, Arapça kökenli kelime ve terimlerde doğru okuma ve telaffuz için önemlidir.
Arapça dil bilgisi kurallarını ve Medd-i Arız'ın doğru kullanımını anlama becerisini ölçmektedir.
Arapça'nın kelime yapısı ve tajweed kurallarına dair temel bilgileri ölçmektedir.
Arapça öğrenenler için önemlidir ve Arapça okuma ve anlama becerilerini geliştirir.
"Medd-i Munfasıl kuralını ve bu kurala örnek kelimeleri tanımlayabilme" şeklinde özetlenebilir.
Arap alfabesi ve dilbilgisi kurallarını anlama ve doğru bir şekilde uygulama becerileri önemlidir.
Arapça dilbilgisinin temel kavramlarını anlamalarına ve Arapça okuma ve yazma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
Dini bilgilerini ve kavramlarını anlamalarını sağlamayı amaçlar.
İslam dininin temel prensipleri ve değerleri hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 10.Sınıf Kur’an-ı Kerim dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.