5.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgis 1.Dönem Yazılı Soruları sınavı 5.Sınıf kategorisinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alt kategorisinin, 1 dönemine ait. Bu sınav Orta derecede zorluktadır. Toplamda 23 sorudan oluşmaktadır.
Aşağıdaki ayetlerin hangisinde tevhit inancına vurgu yapılmıştır?
A) “Bana dua edin, duanıza cevap vereyim...” (Mü’min suresi, 60. ayet)
B) “…Şüphesiz Allah, gücü her şeye hakkıyla yetendir.” (Bakara suresi, 109. ayet)
C) “Allah, bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar...” (Bakara suresi, 286. ayet)
D) “Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar olsaydı kesinlikle ikisinin de düzeni bozulurdu…” (Enbiyâ suresi, 22. ayet)
O; yaratan, yoktan var eden, şekil veren Allah’tır. Güzel isimler onundur." (Haşr suresi, 24. ayet) Bu ayetten aşağıdaki sonuçların hangisi çıkarılamaz?
A) Allah, var ettiklerini görmektedir.
B) En güzel isimler Allah'a aittir.
C) Her şeyin yaratıcısı Allah’tır.
D) Allah, yoktan var edendir.
"…De ki: Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doğrusu ancak akıl sahipleri bunu düşünüp anlar." (Zümer suresi, 9. ayet)
Bu ayette aşağıdakilerin hangisi vurgulanmaktadır?
A) Bilgi sahibi olmaya gayret edilmelidir.
B) Sağlığı korumaya özen gösterilmelidir.
C) İnsanlara adaletle muamele edilmelidir.
D) Geçinmek için çalışmak teşvik edilmelidir.
Tabiatı inceleyen kişi, varlıkların mükemmelliğini ve aralarındaki kusursuz uyumu görür. Bunun kendi kendine oluşamayacağını düşünür. Bu durum, düşünen kişiyi aşağıdaki sonuçların hangisine götürür?
A) İnsanın evreni keşfetmesi gerektiğine
B) Yaratılmışların gücünün sınırlı olduğuna
C) Bunun güçlü bir yaratıcının işi olduğuna
D) Evrenin ve içindekilerin geçici olduğuna
"Allah’ın yaratmayı nasıl başlattığını, sonra bunu (nasıl) tekrarladığını görmediler mi? Şüphesiz bu, Allah’a göre kolaydır." (Ankebût suresi, 19. ayet) Bu ayetten Allah ile ilgili, I. Varlıkların yaratıcısıdır. II. Yaratması süreklidir. III. İlmi ile her şeyi bilir. sonuçlarından hangileri çıkarılabilir?
A) Yalnız I B) I ve II
C) II ve III D) I, II ve III
Samimi olmak, dine içtenlikle bağlanmak, inanç ve ibadetlerde yalnızca Allah’ın rızasını gözetmek demektir. Bu tanım aşağıdaki kavramların hangisine aittir?
A) İlah B) İlim C) İhlas D) İnfak
Allah’ın varlığını ve birliğini anlamak için göklere bakın, yeryüzüne bakın, kendinize bakın. Bunların kendiliğinden olup olmadığına bakın. Bütün bunların yaratılışındaki incelikleri düşünün. Çünkü bunlar, Allah’ın varlığını ve birliğini gösteren delillerdir.Bu metinde Allah’ın varlığının kavranabilmesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
A) Duru bir akıl ile düşünüp gözlemler yapılmalıdır.
B) İlahi metinlerin kaynaklığı göz ardı edilmemelidir.
C) Geleneksel ilah anlayışları araştırılıp değerlendirilmelidir.
D) Bilimsel ve teknolojik araçların kullanılması öncelenmelidir.**
Aşağıdaki ayetlerin hangisinde ‘‘Allah’ın varlığı ve birliği’’ne vurgu yapılmıştır?
A) “Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.” (Zâriyât suresi, 56. ayet)
B) “Artık, Allah’ın size verdiği rızıktan helal ve temiz olarak yiyin. Eğer yalnız Allah’a ibadet ediyorsanız, onun nimetine şükredin.” (Nahl suresi, 114. ayet)
C) “De ki: O, Allah tektir. Allah Samed’dir. O, doğurmamış ve doğmamıştır. Onun hiçbir dengi yoktur.” (İhlâs suresi, 1-4. ayetler)
D) “...İnanıp da güzel işler yapan ve Rabb’lerine gönülden boyun eğenlere gelince, işte onlar cennet ehlidirler. Onlar orada ebedî kalırlar.” (Hûd suresi, 23. ayet)
Çizilen bir resimde ressamın, yazılan bir hikâyede yazarın olduğunu düşünmek ne kadar anlamlı ve mantıklıysa; tabiatta gördüğümüz bir kuşta, açan bir çiçekte, yediğimiz meyvelerin aromasında; bir yaratıcının olduğunu düşünmek ve buna inanmak da o kadar anlamlı ve gerçektir.
Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Allah, kendisine dua edenleri işitir.
B) Allah’ın varlığının sonu yoktur.
C) Hiçbir şey Allah’tan gizli değildir.
D) Allah, her şeyi var edendir.
• “Allah, her şeyin yaratıcısıdır ve her şeyi koruyup yöneten de odur.” (Zümba suresi, 62. ayet) • “O, yeryüzünde olanların hepsini sizin için yaratan, sonra göğe yönelip onları yedi gök hâlinde düzenleyendir…” (Bakara suresi, 29. ayet) Bu ayetlerin ortak vurgusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evrendeki varlıklar birbirinden farklı yaratılmıştır.
B) Yaratılan her şeyin başlangıcı ve sonu vardır.
C) Her şey bir amaç için yaratılmıştır.
D) Evrenin var oluş sebebi Allah’tır
Aşağıdaki ayetlerden hangisinin mesajı diğerlerinden farklıdır?
A) “…O, sizi yerden var etti ve size orayı mamur hale getirme görevi verdi...” (Hûd suresi, 61. ayet)
B) “Yedi kat göğü birbiriyle uyum içinde tabaka tabaka yaratan odur…” (Mülk suresi, 3. ayet)
C) “…Şüphesiz ki Allah çok bağışlayıcı ve çok esirgeyicidir.” (Müzzemmil suresi, 20. ayet)
D) “Göğü Allah yükseltti ve mizanı (dengeyi) o koydu.” (Rahmân suresi, 7. ayet)
Dünyada; bütün canlılara şefkat gösteren, inanan inanmayan herkese merhamet eden ve her türlü nimeti sürekli veren anlamlarına gelir. Bu tanım Allah’ın güzel isimlerinden hangisine aittir?
A) Samed B) Rahman C) Semi D) Alim
“… Şüphesiz Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.” (Enfâl suresi, 75. ayet)
Bu ayetteki altı çizili kelime Allah'ın güzel isimlerinden hangisinin anlamıdır?
A) Alim
B) Basir
C) Samed
D) Rahim
Çocuğunu arayan bir anne onu sonunda buldu ve özlemle bağrına bastı. Bu durumu gören Hz. Muhammed (sav.), yanındakilere şöyle sordu: “Bu kadının kendi çocuğunu ateşe atacağına ihtimal veriyor musunuz?” Sahabiler, “Asla, atmaz.” dediler. Bu cevap üzerine Hz. Muhammed (sav.), “İşte Allah, kullarına bu kadının yavrusuna olan şefkatinden daha merhametlidir.” buyurdu. Hz. Peygamber bu benzetme ile aşağıdakilerden hangisini vurgulamak istemiştir?
A) Merhametli olmak güzeldir.
B) Anneler, yaratılışları itibari ile merhametlidir.
C) Merhametin fazlası zararlıdır.
D) Allah’ın merhameti her şeyin üzerindedir.**
I. Tövbeleri kabul etmesi II. Her şeyden haberdar olması III. Peygamberler ve kitaplar göndermesi Numaralanmış bilgilerin hangileri Allah’ın “Rahman ve Rahim” isimleri ile ilgilidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) II ve III
Aşağıdaki yargıların hangisi sadece insan için geçerlidir?
A) Her şeyi bilir. B) Bilgisinin sınırı yoktur.
C) Hiçbir bilgi sır değildir. D) Bilmedikleri daha çoktur.
Allah’ın kendisini gördüğüne inanan bir kişi, bu inancına uygun davranır. Buna göre, sözü edilen kişinin aşağıdakilerden hangisini yapması beklenmez?
A) Sevdiği eşyaları da paylaşır.
B) Tüm canlılara merhamet eder.
C) Haksızlığa karşı duyarsız olur.
D) Doğayı korumaya özen gösterir
Allah'ın sahip olduğu Güzel İsimlerden 4 tanesini yazınız.
1.
2.
3.
4.
Aşağıda verilen boşlukları parantez içinde verilen sözcüklerden uygun olanlarla tamamlayınız
*Allah *İnsan *Akıl *Tevekkül *emek
*İnsanın çalışıp çabaladıktan sonra Allah’a güvenmesine…………….denir
*Allah’ın insanlara verdiği en büyük nimet……......dır
*insanın bir amaca ulasmak için çaba sarfetmesine………….denir
*Yaratılanlar içinde en mükemmel varlık…………dır.
*Var olan, tek olan ve eşi benzeri olmayan tek varlık…….……’tır.
Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların başına ‘’D’’,yanlış olanların başına’’Y’’koyunuz.
[.....] İnsanı diğer varlıklardan ayıran ‘aklıdır’
[.....] Allah’ın eşi ve benzeri olsaydı evren daha düzenli olurdu
[.....] Allah’ın her şeyi bilmesi, görmesi ve işitmesi davranışlarımızı etkilemez.
[.....] İnsanlar ve diğer bütün varlıklar akıllıdır ve Allah’a inanırlar.
[.....] Allah, yaptıklarımızın bazılarını görür, bazılarını ise görmez
[.....] Sadece Allah’a özgü olan sıfatlara Zati Sıfatlar denir
[.....] Allah’ın gücü sonsuzdur ve yaptığımız her şeyi görür.
[.....] Evrende ki düzen ve güzellik bize Allah’ın varlığını ve birliğini gösterir.
[.....] Allah kelam (söz) sahibidir. KUR’AN-I KERİM Allah’ın sözüdür.
[.....] Bu evrendeki her şey kendiliğinden oluşmuştur
Niçin ibadet edilir? Kısaca açıklayınız.
İhlas suresini ve anlamını yazınız.
Peygamberimizin düzenli bir şekilde yapmaya önem verdiği işlere ‘’ sünnet’’ denir.Altı tane sünnet olarak kabul görenleri yazınız.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Aşağıdaki ayetlerin hangisinde tevhit inancına vurgu yapılmıştır?
A) “Bana dua edin, duanıza cevap vereyim...” (Mü’min suresi, 60. ayet)
B) “…Şüphesiz Allah, gücü her şeye hakkıyla yetendir.” (Bakara suresi, 109. ayet)
C) “Allah, bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar...” (Bakara suresi, 286. ayet)
D) “Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar olsaydı kesinlikle ikisinin de düzeni bozulurdu…” (Enbiyâ suresi, 22. ayet)
Bu ayet tevhit inancına vurgu yapar. Tevhit inancı, Allah'ın birliğine inanmayı ifade eder, yani Allah'tan başka ilah olmadığına inanır.
O; yaratan, yoktan var eden, şekil veren Allah’tır. Güzel isimler onundur." (Haşr suresi, 24. ayet) Bu ayetten aşağıdaki sonuçların hangisi çıkarılamaz?
A) Allah, var ettiklerini görmektedir.
B) En güzel isimler Allah'a aittir.
C) Her şeyin yaratıcısı Allah’tır.
D) Allah, yoktan var edendir.
Ayet, Allah'ın güzel isimlerini vurgulamakta ve Allah'ın yaratıcı niteliklerini ifade etmektedir. Ancak ayet, Allah'ın var ettiklerini gördüğünü belirtmez. Allah her şeyi bilmektedir, ancak ayette bu özellik vurgulanmaz.
"…De ki: Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doğrusu ancak akıl sahipleri bunu düşünüp anlar." (Zümer suresi, 9. ayet)
Bu ayette aşağıdakilerin hangisi vurgulanmaktadır?
A) Bilgi sahibi olmaya gayret edilmelidir.
B) Sağlığı korumaya özen gösterilmelidir.
C) İnsanlara adaletle muamele edilmelidir.
D) Geçinmek için çalışmak teşvik edilmelidir.
Bu ayette bilgi sahibi olmanın önemi ve aklın kullanılması vurgulanmaktadır. Bilgi sahibi olanlar ile bilmeyenler arasında bir fark olduğu ifade edilmektedir.
Tabiatı inceleyen kişi, varlıkların mükemmelliğini ve aralarındaki kusursuz uyumu görür. Bunun kendi kendine oluşamayacağını düşünür. Bu durum, düşünen kişiyi aşağıdaki sonuçların hangisine götürür?
A) İnsanın evreni keşfetmesi gerektiğine
B) Yaratılmışların gücünün sınırlı olduğuna
C) Bunun güçlü bir yaratıcının işi olduğuna
D) Evrenin ve içindekilerin geçici olduğuna
Bu durum, inceleyen kişiyi doğa ve evrendeki düzenin ardında bir yaratıcının olduğu sonucuna götürür. Varlıkların mükemmelliği ve uyumu, bu yaratıcının işi olarak değerlendirilir.
"Allah’ın yaratmayı nasıl başlattığını, sonra bunu (nasıl) tekrarladığını görmediler mi? Şüphesiz bu, Allah’a göre kolaydır." (Ankebût suresi, 19. ayet) Bu ayetten Allah ile ilgili, I. Varlıkların yaratıcısıdır. II. Yaratması süreklidir. III. İlmi ile her şeyi bilir. sonuçlarından hangileri çıkarılabilir?
A) Yalnız I B) I ve II
C) II ve III D) I, II ve III
Bu ayet, Allah'ın yaratıcı olduğunu, yaratma işleminin sürekli olduğunu ve Allah'ın her şeyi bilen olduğunu vurgular. Dolayısıyla, I, II ve III sonuçları bu ayetten çıkarılabilir.
Samimi olmak, dine içtenlikle bağlanmak, inanç ve ibadetlerde yalnızca Allah’ın rızasını gözetmek demektir. Bu tanım aşağıdaki kavramların hangisine aittir?
A) İlah B) İlim C) İhlas D) İnfak
Tanım, "ihlas" kavramına aittir. İhlas, samimiyetle Allah'a bağlanma ve sadece Allah'ın rızasını gözetme anlamına gelir.
Allah’ın varlığını ve birliğini anlamak için göklere bakın, yeryüzüne bakın, kendinize bakın. Bunların kendiliğinden olup olmadığına bakın. Bütün bunların yaratılışındaki incelikleri düşünün. Çünkü bunlar, Allah’ın varlığını ve birliğini gösteren delillerdir.Bu metinde Allah’ın varlığının kavranabilmesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
A) Duru bir akıl ile düşünüp gözlemler yapılmalıdır.
B) İlahi metinlerin kaynaklığı göz ardı edilmemelidir.
C) Geleneksel ilah anlayışları araştırılıp değerlendirilmelidir.
D) Bilimsel ve teknolojik araçların kullanılması öncelenmelidir.**
Metinde, Allah'ın varlığını ve birliğini anlamak için gözlem yapmanın ve düşünmenin önemine vurgu yapılıyor. Yani duru bir akıl ile düşünmek ve gözlem yapmak gerekmektedir.
Aşağıdaki ayetlerin hangisinde ‘‘Allah’ın varlığı ve birliği’’ne vurgu yapılmıştır?
A) “Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.” (Zâriyât suresi, 56. ayet)
B) “Artık, Allah’ın size verdiği rızıktan helal ve temiz olarak yiyin. Eğer yalnız Allah’a ibadet ediyorsanız, onun nimetine şükredin.” (Nahl suresi, 114. ayet)
C) “De ki: O, Allah tektir. Allah Samed’dir. O, doğurmamış ve doğmamıştır. Onun hiçbir dengi yoktur.” (İhlâs suresi, 1-4. ayetler)
D) “...İnanıp da güzel işler yapan ve Rabb’lerine gönülden boyun eğenlere gelince, işte onlar cennet ehlidirler. Onlar orada ebedî kalırlar.” (Hûd suresi, 23. ayet)
İhlâs suresi, Allah'ın birliği ve eşi benzeri olmadığını vurgular.
Çizilen bir resimde ressamın, yazılan bir hikâyede yazarın olduğunu düşünmek ne kadar anlamlı ve mantıklıysa; tabiatta gördüğümüz bir kuşta, açan bir çiçekte, yediğimiz meyvelerin aromasında; bir yaratıcının olduğunu düşünmek ve buna inanmak da o kadar anlamlı ve gerçektir.
Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Allah, kendisine dua edenleri işitir.
B) Allah’ın varlığının sonu yoktur.
C) Hiçbir şey Allah’tan gizli değildir.
D) Allah, her şeyi var edendir.
Metinde, tabiattaki düzen ve güzellik, bir yaratıcının varlığına işaret ediyor. Bu nedenle Allah'ın her şeyi var eden olduğu sonucuna ulaşılabilir.
• “Allah, her şeyin yaratıcısıdır ve her şeyi koruyup yöneten de odur.” (Zümba suresi, 62. ayet) • “O, yeryüzünde olanların hepsini sizin için yaratan, sonra göğe yönelip onları yedi gök hâlinde düzenleyendir…” (Bakara suresi, 29. ayet) Bu ayetlerin ortak vurgusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evrendeki varlıklar birbirinden farklı yaratılmıştır.
B) Yaratılan her şeyin başlangıcı ve sonu vardır.
C) Her şey bir amaç için yaratılmıştır.
D) Evrenin var oluş sebebi Allah’tır
İki ayet de Allah'ın yaratıcı olduğuna ve evrenin Allah tarafından düzenlendiğine vurgu yapar.
Aşağıdaki ayetlerden hangisinin mesajı diğerlerinden farklıdır?
A) “…O, sizi yerden var etti ve size orayı mamur hale getirme görevi verdi...” (Hûd suresi, 61. ayet)
B) “Yedi kat göğü birbiriyle uyum içinde tabaka tabaka yaratan odur…” (Mülk suresi, 3. ayet)
C) “…Şüphesiz ki Allah çok bağışlayıcı ve çok esirgeyicidir.” (Müzzemmil suresi, 20. ayet)
D) “Göğü Allah yükseltti ve mizanı (dengeyi) o koydu.” (Rahmân suresi, 7. ayet)
Diğer ayetlerde Allah'ın yaratıcı gücü, dengeyi oluşturması ve yüceliği vurgulanırken, bu ayette Allah'ın bağışlayıcı ve esirgeyici sıfatlarına odaklanılmıştır.
Dünyada; bütün canlılara şefkat gösteren, inanan inanmayan herkese merhamet eden ve her türlü nimeti sürekli veren anlamlarına gelir. Bu tanım Allah’ın güzel isimlerinden hangisine aittir?
A) Samed B) Rahman C) Semi D) Alim
Tanım, Allah'ın rahmetine ve merhametine işaret eder. "Rahman" Allah'ın bu özelliklerini ifade eder.
“… Şüphesiz Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.” (Enfâl suresi, 75. ayet)
Bu ayetteki altı çizili kelime Allah'ın güzel isimlerinden hangisinin anlamıdır?
A) Alim
B) Basir
C) Samed
D) Rahim
Ayette, Allah'ın hakkıyla işiten ve hakkıyla bilen olduğuna vurgu yapılır. Bu, "Samed" ismi ile ilişkilidir.
Çocuğunu arayan bir anne onu sonunda buldu ve özlemle bağrına bastı. Bu durumu gören Hz. Muhammed (sav.), yanındakilere şöyle sordu: “Bu kadının kendi çocuğunu ateşe atacağına ihtimal veriyor musunuz?” Sahabiler, “Asla, atmaz.” dediler. Bu cevap üzerine Hz. Muhammed (sav.), “İşte Allah, kullarına bu kadının yavrusuna olan şefkatinden daha merhametlidir.” buyurdu. Hz. Peygamber bu benzetme ile aşağıdakilerden hangisini vurgulamak istemiştir?
A) Merhametli olmak güzeldir.
B) Anneler, yaratılışları itibari ile merhametlidir.
C) Merhametin fazlası zararlıdır.
D) Allah’ın merhameti her şeyin üzerindedir.**
Hz. Peygamber, Allah'ın insanlara olan merhametinin bir benzetmesi olarak annenin yavrusuna olan merhametini kullanmıştır.
I. Tövbeleri kabul etmesi II. Her şeyden haberdar olması III. Peygamberler ve kitaplar göndermesi Numaralanmış bilgilerin hangileri Allah’ın “Rahman ve Rahim” isimleri ile ilgilidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) II ve III
"Rahman ve Rahim" isimleri, Allah'ın her şeyden haberdar olması ve peygamberler ile kitaplar göndermesiyle ilişkilidir. Tövbeleri kabul etme konusu her iki isimle özdeşleşmez.
Aşağıdaki yargıların hangisi sadece insan için geçerlidir?
A) Her şeyi bilir. B) Bilgisinin sınırı yoktur.
C) Hiçbir bilgi sır değildir. D) Bilmedikleri daha çoktur.
İnsanın sahip olduğu bilgiler arasında sır saklamak ve gizlilik kavramı vardır. Diğer yargılar insan için geçerli değildir.
Allah’ın kendisini gördüğüne inanan bir kişi, bu inancına uygun davranır. Buna göre, sözü edilen kişinin aşağıdakilerden hangisini yapması beklenmez?
A) Sevdiği eşyaları da paylaşır.
B) Tüm canlılara merhamet eder.
C) Haksızlığa karşı duyarsız olur.
D) Doğayı korumaya özen gösterir
Allah'ın kendisini gördüğüne inanan bir kişinin, haksızlığa karşı duyarsız olmaması beklenir. Çünkü bu inanç, adalet ve doğruluk prensiplerini vurgular.
Allah'ın sahip olduğu Güzel İsimlerden 4 tanesini yazınız.
1.
2.
3.
4.
Rahman, Rahim, Gafur, Melik
Açıklama:Aşağıda verilen boşlukları parantez içinde verilen sözcüklerden uygun olanlarla tamamlayınız
*Allah *İnsan *Akıl *Tevekkül *emek
*İnsanın çalışıp çabaladıktan sonra Allah’a güvenmesine…………….denir
*Allah’ın insanlara verdiği en büyük nimet……......dır
*insanın bir amaca ulasmak için çaba sarfetmesine………….denir
*Yaratılanlar içinde en mükemmel varlık…………dır.
*Var olan, tek olan ve eşi benzeri olmayan tek varlık…….……’tır.
*Allah'ın insanlara verdiği en büyük nimet *akıldır.
*İnsanın çalışıp çabaladıktan sonra Allah’a güvenmesine *tevekkül denir.
*insanın bir amaca ulaşmak için çaba sarfetmesine *emek denir.
*Yaratılanlar içinde en mükemmel varlık *insandır.
*Var olan, tek olan ve eşi benzeri olmayan tek varlık *Allahtır.
Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların başına ‘’D’’,yanlış olanların başına’’Y’’koyunuz.
[.....] İnsanı diğer varlıklardan ayıran ‘aklıdır’
[.....] Allah’ın eşi ve benzeri olsaydı evren daha düzenli olurdu
[.....] Allah’ın her şeyi bilmesi, görmesi ve işitmesi davranışlarımızı etkilemez.
[.....] İnsanlar ve diğer bütün varlıklar akıllıdır ve Allah’a inanırlar.
[.....] Allah, yaptıklarımızın bazılarını görür, bazılarını ise görmez
[.....] Sadece Allah’a özgü olan sıfatlara Zati Sıfatlar denir
[.....] Allah’ın gücü sonsuzdur ve yaptığımız her şeyi görür.
[.....] Evrende ki düzen ve güzellik bize Allah’ın varlığını ve birliğini gösterir.
[.....] Allah kelam (söz) sahibidir. KUR’AN-I KERİM Allah’ın sözüdür.
[.....] Bu evrendeki her şey kendiliğinden oluşmuştur
D Y D D D D D D Y Y
Açıklama:Niçin ibadet edilir? Kısaca açıklayınız.
İbadet edilir çünkü: 1. Allah'a Saygı ve İtaat: İbadet, Allah'a saygı göstermenin ve Ona itaat etmenin bir ifadesidir. İman edenler için Allah'ın emirlerine uyma ve Ona karşı sevgi ve saygıyı ifade etme yolu olarak ibadet önemlidir. 2. Ruhani Gelişim: İbadet, kişinin manevi gelişimine katkıda bulunur. Dua, sadaka, oruç gibi ibadetler kişinin iç huzurunu artırır, sabrını geliştirir ve olgunlaşmasına yardımcı olur. 3. Ahiret Hazırlığı: İbadet, kişinin ahirete hazırlık yapmasına yardımcı olur. İnançlara göre, bu dünya hayatının geçici olduğu ve ahiretin ebedi olduğu kabul edilir. İbadetler, kişinin ahiret hayatında daha iyi bir konumda olmasına yardımcı olur. 4. Toplumsal Ahlak ve Sorumluluk: İbadet, toplumsal sorumluluk ve ahlaki değerlere vurgu yapar. İslam gibi dinlerde, ibadetlerin yanı sıra yardımseverlik, adalet, dürüstlük gibi ahlaki değerlere önem verilir. 5. Ruhsal Huzur ve Stres Azaltma: İbadetler, kişinin ruhsal huzurunu artırabilir ve stresi azaltabilir. Dua etmek, meditasyon yapmak gibi ibadetler zihinsel ve duygusal dengeyi sağlayabilir. 6. Cemaat ve Topluluk Bağları: Camiye gitmek, topluluk içinde ibadet etmek, insanların bir araya gelmesini sağlar ve topluluk bağlarını güçlendirir. İbadet, farklı dinlerde farklı biçimlerde gerçekleştirilir, ancak genel olarak insanların ruhsal ihtiyaçlarını karşılar, toplumsal değerleri pekiştirir ve Allah'a olan inancı ifade eder.
Açıklama:İhlas suresini ve anlamını yazınız.
İhlas Suresi, Kuran-ı Kerim'in 112. suresidir. Bu kısa sure, Allah'ın birliğine ve O'nun eşi benzeri olmadığını vurgular. Aynı zamanda Allah'ın her şeye gücünün yettiğine dikkat çeker. İslam'ın tevhid (Allah'ın birliği) ilkesini özetler. İşte İhlas Suresi'nin metni ve anlamı: **İhlas Suresi (112. Sura):** **1.** De ki: O Allah birdir. **2.** Allah, sameddir (her şeyin ihtiyaç duyduğu, ama O'nun hiçbir şeye ihtiyacı olmayan). **3.** O, doğurmamıştır ve doğmamıştır. **4.** O'nun hiçbir dengi yoktur. **İhlas Suresi'nin Anlamı:** İhlas Suresi, Allah'ın birliğini, O'nun her şeye üstün ve benzersiz olduğunu vurgular. İslam'da Allah'ın tevhid (birlik) ilkesi çok önemlidir ve bu surede bu ilke açık bir şekilde ifade edilir. Özetle, İhlas Suresi şunları ifade eder: 1. **Allah'ın Birliği:** İhlas Suresi, Allah'ın tek ve bir olduğunu belirtir. Allah, eşi, ortağı veya dengi olmayan yegane varlıktır. 2. **Samed Olma:** Samed, Allah'ın her şeye yeten, her şeyi besleyen ve destekleyen, ancak hiçbir şeye ihtiyaç duymayan bir sıfattır. Allah her şeyi yaratır ve sürdürür, ancak O'na başkalarının yardımı veya ortaklar gerekmez. 3. **Doğurmamıştır ve Doğmamıştır:** Bu ifadeler, Allah'ın varlığının sonsuz ve başlangıcı olmadığını, aynı zamanda O'nun başkaları tarafından doğrulmadığını anlatır. Allah'ın bir anne veya babası yoktur ve O, başka bir varlık tarafından üretilmemiştir. 4. **Dengisizlik:** İhlas Suresi, Allah'ın hiçbir denginin olmadığını belirtir. O, benzersiz ve yegane varlıktır. Hiç kimse veya hiçbir şey Allah'a denk veya benzer değildir. İhlas Suresi, İslam'ın temel öğretilerinden biri olan tevhid ilkesini özetler ve inananlara Allah'ın birliğine, benzersizliğine ve yüceliğine olan inançlarını hatırlatır.
Açıklama:Peygamberimizin düzenli bir şekilde yapmaya önem verdiği işlere ‘’ sünnet’’ denir.Altı tane sünnet olarak kabul görenleri yazınız.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
İslam peygamberi Muhammed'in (s.a.v.) örnek davranışlarına ve düzenli olarak yaptığı işlere "sünnet" denir. İşte altı önemli sünnet: 1. **Sünnet Namazlar:** Peygamber Muhammed (s.a.v.), beş vakit farz namazların yanı sıra günde bazı ek sünnet namazları da kılardı. Bunlar, Müslümanlar arasında özellikle teravih ve vitir namazları gibi sünnet namazlardır. 2. **Oruç Tutma:** İslam'ın beş şartından biri olan oruç, Peygamber Muhammed (s.a.v.) tarafından düzenli olarak tutulurdu. Ramazan ayının dışında da bazı özel günlerde sünnet oruçlar tutardı. 3. **Cuma Günü Özel İbadet:** Cuma günü öğle namazı, İslam peygamberi tarafından özellikle vurgulanır. Cuma namazı, camide cemaatle kılınır ve özel bir hutbe okunur. 4. **Misvak Kullanma:** Peygamber Muhammed (s.a.v.), misvak kullanmayı teşvik ederdi. Misvak, diş temizliği için kullanılan geleneksel bir ağız temizleme aracıdır. 5. **Tesbih ve Zikir:** Zikir, Allah'ı anma ve dileklerde bulunma amacıyla yapılan özel duaları içerir. Peygamber (s.a.v.), düzenli olarak tesbih ve zikir yapmayı teşvik etti. 6. **Saç Kesimi:** İslam peygamberi, düzenli olarak saç ve tırnak kesimini vurguladı. Özellikle gusül abdesti alırken saç ve tırnakların kesilmesi önerilir. Peygamberimizin yaşamı, Müslümanlar için bir örnek ve rehberdir. Bu nedenle sünnetler, peygamberin takip ettiği ve Müslümanların da takip etmesi gereken önemli uygulamalardır.
Açıklama:Enbiyâ suresi, Allah'ın birliği ve tevhit inancını vurgular.
Haşr suresi, Allah'ın güzel isimlerini ve yaratıcı niteliklerini vurgular.
Zümer suresi, bilgi sahibi olmanın önemini vurgular.
Doğanın mükemmelliği ve düzeni, bir yaratıcının işini işaret eder.
Ankebût suresi, Allah'ın yaratıcı, sürekli yaratma ve her şeyi bilen olduğunu vurgular.
İhlas, inanç ve ibadetlerde samimiyet ve Allah'ın rızasını gözetme anlamında kullanılır.
Allah'ın varlığı ve birliği konusunda düşünmenin önemi vurgulanır.
İhlâs suresi, Allah'ın birliği ve benzersizliğini anlatır.
Metin, tabiattaki düzenin bir yaratıcının varlığını gösterdiğini vurgular.
Ayetler, evrenin yaratıcısının Allah olduğunu vurgular.
Ayetlerde farklı Allah'ın sıfatlarına vurgu yapılmıştır.
Allah'ın rahmet ve merhamet sıfatlarına vurgu.
Samed isminin vurgulanması.
Allah'ın merhameti vurgulanırken, bu merhametin insanların anlayışını aştığına dikkat çekilir.
Allah'ın "Rahman ve Rahim" isimlerine ilişkin bilgi.
İnsanın bilgi sınırları ve sır saklama yeteneği.
Allah'ın gözetimi altında yaşama inancının davranışlara etkisi.
etiketlerini kapsamaktadır.Değerli öğretmenlerimiz, isterseniz sistemimizde kayıtlı binlerce sorudan 5.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi için sınav-yazılı hazırlama robotu ile ücretsiz olarak beş dakika içerisinde istediğiniz soru sayısında, soru tipinde ve zorluk derecesinde sınav oluşturabilirsiniz. Yazılı robotu için Sınav Robotu tıklayın.